Show simple item record

dc.contributor.advisorAsk, Kristine
dc.contributor.advisor
dc.contributor.advisorSpilker, Hendrik Storstein
dc.contributor.authorKristensen, Jonas
dc.date.accessioned2021-09-28T17:34:44Z
dc.date.available2021-09-28T17:34:44Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:80181548:9999200
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2784578
dc.description.abstractDenne masteroppgaven tar for seg den digitale kommunikasjonsplattformen ‘Discord’ som en plattform for spillentusiaster. Lenge har dataspill og dets virkninger hatt glede av litterær oppmerksomhet på godt og vondt, men lite har enda blitt sagt om dets brukeres måter for å kommunisere med hverandre. Som en tilrettelegger for det kommunikative behovet, vil også ‘Discord’ integreres som en nyttegjenstand hos brukerne, og vil gjøre at brukerne skaper bruksmønster og brukerdefinisjoner til teknologien. Forskningen tar stilling til temaet ved å arbeide seg ut fra følge hovedproblemstilling: «Hvordan skapes fellesskap og tilhørighet på Discord?». Forskningens innfallsvinkel for å besvare spørsmålet, tar utgangspunkt i en induktiv og kvalitativ tilnærming til et empirisk materiale, som er hentet gjennom dybdeintervju fra spillentusiaster, som også er aktive brukere av Discord. Dette tillater forskningens analyse å preges av jordnær empiri, og tillater for et innblikk i hoved-demografiens bruk av plattformen. Empirien skildrer erfaringer fra plattformens påvirkning, på tvers av brukernes virtuelle og hverdagslige rutinemønstre. Dette fremstår som en kontinuerlig forhandling mellom brukernes ønsker og forestillinger, gjensidig - plattformens forestillinger og forventninger til brukerne. Samtidig som dette kan være individuelt forankret, spiller også kollektive relasjoner og oppfatninger av henholdsvis identitet og fellesidentitet en sentral rolle i dynamikken mellom bruker og plattform. Discord som digital kommunikasjonsplattform tillater en å være anonym, og tillater for et velde uttrykksmuligheter. Samtidig som det fremstår som befriende, vil det også, på tvers av sosiale relasjoner, være betinget av samhold og anerkjennelse av at et Discordsamfunn er noe mer enn bare ‘organiserende’ rundt interesser og hobbyer. Discords digitale samfunn, og de millioner av brukere som tar del i disse samfunnene, er ikke der på tvers av ren vilje. Deltakelsen i, og samlingen rundt felles verdier og interesser, er sentralt for miljøene som vokser frem, hvor deltakelsen i seg selv er hva som har betydning for nettsamfunnenes bærekraftighet.
dc.description.abstractThis master’s thesis looks to ‘Discord’ as a digital communications platform for video game enthusiasts. Video games have over a longer period enjoyed the attention of scholarly research regarding it’s uses, for better or worse, yet, little has been said of its users’ methods of communication. As a provider of the communicative needs of its users, Discord is integrated as a useful tool among its userbase and has led to the creation of user-patterns and user-interpreted definitions of the technology. The thesis approaches the thematic of Discord by the following primary research question: “How is affiliation and community created on Discord?”. To answer this, the thesis approaches the question by an inductive and qualitative approach to the empirical material, through the means of in-depth interviews from video game enthusiasts that also are frequenting Discord. This allows for the research to be conducted from the foundation of the platforms’ users’ experiences. The empirical material views the user-experiences made through the platform, as intertwined with the users’ virtual and real-life habits and daily routines. This is represented as a continuous negotiation between the wishes and imaginations of the user, and the imaginations and expectations of the platform, to its users. This, while at the same time being of an individual dependency, also relates to the collective relations of identity and common identity, respectively, in the dynamic between the user and the platform, and plays a central part in this ‘relationship’. As a digital communications platform, Discord allows it’s user to remain anonymous, and allows for a host of ways to express oneself. While this may allow for a greater sense of freedom, the affordances are in turn conditioned by the social relationships and acknowledgements of Discord communities, as something more than just a means for ‘organisation’ around interests and hobbies. Discord’s digital communities and the millions of users that daily partake in these communities, do not exist due to the sheer will of there being communities. The partaking in common interests and sharing of common values, are of the most paramount important of understanding why these digital communities grow forth, where the act of participation in itself is the most determining factor for this development.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleDomestiseringen av Discord - Nettsamfunn og samhold på tvers av organisering
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record