Høyre i møte med klimapolitikken
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2784526Utgivelsesdato
2020Metadata
Vis full innførselSamlinger
Beskrivelse
Full text not available
Sammendrag
Studiens mål er å undersøke påstander av sakseierskapsteorien ved å sammenligne denstrategiske kommunikasjonsaktiviteten til det konservative styringspartiet Høyre, medavisartikler fra tre norske dagsaviser. Fordi Høyres styrker tradisjonelt tilskrives saker somøkonomi, skatt, skole og utdanning, og markedsøkonomien ofte blir kritisert for å stå i stridmed miljø- og klimaspørsmål, utgjorde høy grad av medieoppmerksomhet rundt klimasaken i2019 en utfordring for partiet. I henhold til sakseierskapsteorien, er det to måter å reagere i enslik situasjon: forsøke å redusere sakens viktighet ved å ignorere den, eller prøve å ramme inndebatten til egen fordel ved å trekke forbindelser til saker der partiet tradisjonelt står sterkere.
I form av en kvantitativ innholdsanalyse tar undersøkelsen sikte på å vurdere partiets strategiog suksess ved å sammenligne partikommunikasjon, myndighetskommunikasjon ogavisdekning for å avdekke hvor mye de fokuserte på klimaspørsmålet, hvordan de kombinerteandre saksområder med klimasaken, og hvordan avisene fremstilte kompetansen til Høyre.
Undersøkelsens funn peker i retning av at det er media som er mest opptatt av å dekkesaksområdet, selv om Høyre også vier det oppmerksomhet. Kobling til andre saksfelt er sværtutbredt, og fremstår ofte strategisk forankret fordi det omfatter saksområder der partiettradisjonelt yter høy grad av tillit. Dette gjelder først og fremst økonomi og industri, skole ogutdanning og sysselsetting. Høyre evaluerer sin kompetanse mer positivt enn aviser, menavisenes kompetanseevaluering (generell evaluering og klimakompetanse) kommer bedre utnår klimaspørsmål kombineres med andre saksområder. The aim of this thesis is to put claims of the issue ownership theory by comparing the strategiccommunication efforts of a norwegian party with the information outputs of three major dailynewspapers in Norway. I picked a specific case, in which the conservative party "Høyre" in2019 was forced to communicate about a topic where they traditionally are attributed littlecompetence: climate change and environment, which was highly salient on the media agenda.Since Høyre's traditional strengths are economy, education, taxes and employment issues, andeconomy often is viewed as being at odds with environmental protection, high media salienceof the climate change issue, posed a problem for Høyre. According to issue ownership theory,there is two ways to react in such a situation: Try to downsize the issue by not talking about it,or trying to frame the issue differently by drawing connections to issues where the partytraditionally is stronger. A third possibility would be to try to build up a better reputation amongvoters regarding environmental policy.
The study allows assessing the party's strategy and its successfulness by content analyzing andcomparing party communication, government communication, and newspaper coverage toassess how much they focused on environmental issues, how they combined other issues withenvironmental issues, and how they portrayed the competency of Høyre. This design allow totrace all three strategic options for Høyre, to find out which "route" dominates and how routesare combined.
The findings of the study indicate that it is the media that is most concerned with covering theissue, although “Høyre” also draws attention to it. Combining other issues is common, andappear to be strategically rooted because it includes issues where the party traditionally providesa high degree of trust. Høyre evaluates its competence more positively than newspapers, butthe newspaper's competence evaluation (general evaluation and climate competence) comes outbetter when climate issues are combined with other political issues, such as economy andindustry, school and education, and employment, compared to not doing so.