dc.contributor.advisor | Hjelseth, Arve | |
dc.contributor.author | Åsaune, Anette Istad | |
dc.date.accessioned | 2021-09-28T17:31:09Z | |
dc.date.available | 2021-09-28T17:31:09Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier | no.ntnu:inspera:54600024:9098763 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/2784474 | |
dc.description | Full text available on 2090-02-08 | |
dc.description.abstract | Sammendrag
Temaet for denne masteroppgaven omhandler frafall i videregående opplæring. Formålet
er å bidra til økt kunnskap om frafall ved å ta utgangspunkt i et kvalitativt
forskningsdesign bestående av åtte individuelle dybdeintervjuer med ungdommer som
har droppet ut av videregående opplæring på grunn av psykiske eller somatiske
helseutfordringer. Dette for å undersøke problemstillingen om hvordan ungdom med
helsemessige utfordringer refleksivt konstruerer sine fortellinger om tiden etter at de
sluttet i videregående opplæring.
Det teoretiske perspektivet baserer seg på en fenonmenologisk-hermenuetisk tilnærming
med fokus på enkeltindivider. Det er de frafalnes erfaringer som styrer forskningen. Det
teoretiske rammeverket baserer seg på perspektiver innen individualisering, identitet og
ungdomstid. Begrepene er i et selvstendig fokus, men forstås med inspirasjon Anthony
Giddens, Ulrich Beck og Pierre Bourdieu. Disse er blant de som danner bidrag for
oppgavens fortolkningsramme.
Ungdommenes opplevelser med å bryte med skolen er kontekstavhengig, men felles er at
sykdommen gjorde frafall til en opplevd tvungen nødvendighet. Uavhengig av
tilrettelegging i skolen, oppleves tilretteleggingen som utilstrekkelig. Sykdom,
utenforskap, dårlige opplevelser med lærere og fordommer trekkes fram som opplevelser
som sitter i kroppen lenge etter at bruddet fant sted, og ses både som et resultat og
konsekvens av sykdomsbildet. Ungdommene veksler mellom tre narrativer i) Jeg sto opp
for meg selv, ii) Jeg er ikke som alle andre og iii) Jeg står for de valgene jeg tar. Minner
om fortiden preger tanker om fremtiden, og dårlige opplevelser i elevrollen virker
negativt for innstillingen til å vende tilbake og fullføre opplæringen ved en senere
anledning. I synet på fremtiden er søken etter å finne noe de passer til sentralt. Å passe til
noe viser tilsynelatende til i) hva en interesserer seg for, ii) hvor en trives sosialt og iii)
hva en klarer å gjennomføre med sine helsemessige begrensninger.
Tematisk har oppgaven sosiologisk relevans fordi den belyser menneskelig samhandling i
en institusjon de fleste har et forhold til. Samfunnets forventninger og individers
identitetsprosesser er også av sosiologisk interesse. Studien er interessant for
lektorprofesjonen, da den peker på virkelige utfordringer man må være bevisst i arbeidet
som lærer. | |
dc.description.abstract | Abstract
The topic of this thesis is student dropout in upper secondary school. The purpose is to
contribute to increased knowledge in the field of school dropout, based on a qualitative
research study consisting of eight individual in depth interviews, with former dropout
students, who dropped out upper secondary school due to mental- or somatic issues. This
is done by investigating the thesis how adolescents with health-related challenges
reflectively constructs their own narrative of the time following their decision to drop out
of upper secondary school.
The theoretical apparatus is based on a phenomenological-hermeneutical approach, which
focuses on the individual. The stated experiences of the individual dropout interviewees
controls the research. The theoretical framework of the thesis is based on perspectives
within individualization, identity and youth. The terms are used independently, but
inspired by Ulrich Beck, Anthony Giddens and Pierre Bourdieu. Together, they form a
large part of this thesis’ frame of interpretation.
The experiences they have with dropping out of school is contextually dependent, but it
does share the common denominator of having health-related issues which made the
dropout feel like a forced necessity. Whatever the schools did to adjust to their situations
it felt inadequate. Sickness, exclusion, prejudice and bad experiences with teachers are all
issues brought forward as experiences that have stayed with them for a long time after
dropping out, and is seen as both result and consequence of their illness. They change
between three narratives: i) I stood up for myself, ii) I am not like everyone else, iii) I
stand by the choices I have made. Reminiscence of the past affects thoughts about the
future, and bad experiences in the role of a student affects the attitudes of possibly
returning to finish school at another stage. When looking towards the future, the will to
find something they are well suited for is essential. To be well suited for something
correlates to i) what interests you have, ii) where you fit in socially, and iii) what you are
able to do within the confines of your health-related limitations.
Thematically, this thesis has a sociological relevance, due to the study of human
interactions within an institution whom most have some sort of relation to. The
expectations of society and the identity process of the individual are also of sociological
interest. The thesis bears relevance to my teaching profession, as it shows real life
challenges of importance in the occupation as a teacher. | |
dc.language | | |
dc.publisher | NTNU | |
dc.title | «Jeg seiler min egen sjø» | |
dc.type | Master thesis | |