«Jeg seiler min egen sjø»
Description
Full text available on 2090-02-08
Abstract
Sammendrag
Temaet for denne masteroppgaven omhandler frafall i videregående opplæring. Formåleter å bidra til økt kunnskap om frafall ved å ta utgangspunkt i et kvalitativtforskningsdesign bestående av åtte individuelle dybdeintervjuer med ungdommer somhar droppet ut av videregående opplæring på grunn av psykiske eller somatiskehelseutfordringer. Dette for å undersøke problemstillingen om hvordan ungdom medhelsemessige utfordringer refleksivt konstruerer sine fortellinger om tiden etter at desluttet i videregående opplæring.
Det teoretiske perspektivet baserer seg på en fenonmenologisk-hermenuetisk tilnærmingmed fokus på enkeltindivider. Det er de frafalnes erfaringer som styrer forskningen. Detteoretiske rammeverket baserer seg på perspektiver innen individualisering, identitet ogungdomstid. Begrepene er i et selvstendig fokus, men forstås med inspirasjon AnthonyGiddens, Ulrich Beck og Pierre Bourdieu. Disse er blant de som danner bidrag foroppgavens fortolkningsramme.
Ungdommenes opplevelser med å bryte med skolen er kontekstavhengig, men felles er atsykdommen gjorde frafall til en opplevd tvungen nødvendighet. Uavhengig avtilrettelegging i skolen, oppleves tilretteleggingen som utilstrekkelig. Sykdom,utenforskap, dårlige opplevelser med lærere og fordommer trekkes fram som opplevelsersom sitter i kroppen lenge etter at bruddet fant sted, og ses både som et resultat ogkonsekvens av sykdomsbildet. Ungdommene veksler mellom tre narrativer i) Jeg sto oppfor meg selv, ii) Jeg er ikke som alle andre og iii) Jeg står for de valgene jeg tar. Minnerom fortiden preger tanker om fremtiden, og dårlige opplevelser i elevrollen virkernegativt for innstillingen til å vende tilbake og fullføre opplæringen ved en senereanledning. I synet på fremtiden er søken etter å finne noe de passer til sentralt. Å passe tilnoe viser tilsynelatende til i) hva en interesserer seg for, ii) hvor en trives sosialt og iii)hva en klarer å gjennomføre med sine helsemessige begrensninger.
Tematisk har oppgaven sosiologisk relevans fordi den belyser menneskelig samhandling ien institusjon de fleste har et forhold til. Samfunnets forventninger og individersidentitetsprosesser er også av sosiologisk interesse. Studien er interessant forlektorprofesjonen, da den peker på virkelige utfordringer man må være bevisst i arbeidetsom lærer. Abstract
The topic of this thesis is student dropout in upper secondary school. The purpose is tocontribute to increased knowledge in the field of school dropout, based on a qualitativeresearch study consisting of eight individual in depth interviews, with former dropoutstudents, who dropped out upper secondary school due to mental- or somatic issues. Thisis done by investigating the thesis how adolescents with health-related challengesreflectively constructs their own narrative of the time following their decision to drop outof upper secondary school.
The theoretical apparatus is based on a phenomenological-hermeneutical approach, whichfocuses on the individual. The stated experiences of the individual dropout intervieweescontrols the research. The theoretical framework of the thesis is based on perspectiveswithin individualization, identity and youth. The terms are used independently, butinspired by Ulrich Beck, Anthony Giddens and Pierre Bourdieu. Together, they form alarge part of this thesis’ frame of interpretation.
The experiences they have with dropping out of school is contextually dependent, but itdoes share the common denominator of having health-related issues which made thedropout feel like a forced necessity. Whatever the schools did to adjust to their situationsit felt inadequate. Sickness, exclusion, prejudice and bad experiences with teachers are allissues brought forward as experiences that have stayed with them for a long time afterdropping out, and is seen as both result and consequence of their illness. They changebetween three narratives: i) I stood up for myself, ii) I am not like everyone else, iii) Istand by the choices I have made. Reminiscence of the past affects thoughts about thefuture, and bad experiences in the role of a student affects the attitudes of possiblyreturning to finish school at another stage. When looking towards the future, the will tofind something they are well suited for is essential. To be well suited for somethingcorrelates to i) what interests you have, ii) where you fit in socially, and iii) what you areable to do within the confines of your health-related limitations.
Thematically, this thesis has a sociological relevance, due to the study of humaninteractions within an institution whom most have some sort of relation to. Theexpectations of society and the identity process of the individual are also of sociologicalinterest. The thesis bears relevance to my teaching profession, as it shows real lifechallenges of importance in the occupation as a teacher.