Show simple item record

dc.contributor.advisorAspvik, Nils Petter
dc.contributor.authorMorken, Susanna
dc.date.accessioned2021-09-28T17:31:07Z
dc.date.available2021-09-28T17:31:07Z
dc.date.issued2020
dc.identifierno.ntnu:inspera:54524168:14908942
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2784472
dc.description.abstractHensikt: Vurderingspraksis i kroppsøving er viet stor oppmerksomhet de siste årene. Forskningen som er gjort på temaet er i hovedsak basert på kvalitativ metode med lærerperspektiv. Denne studien har til hensikt å undersøke hvilke vurderingskriterier videregåendeelever oppfatter at de vurderes etter i kroppsøving. Videre belyser studien hvordan målorientering, vurdering for læring, oppfatning av rettferdig vurderingspraksis, kjønn, idrettsdeltakelse og fysisk aktivitetsnivå påvirker elevenes kroppsøvingskarakter. Målorientering og offentlige dokumenter om vurdering i kroppsøving utgjør det teoretiske rammeverket i studien. Metode: I denne studien har 141 (48,9 % jenter) elever svart på et spørreskjema. Utvalget består av elever på Vg1, Vg2 og Vg3, både ved studieforberedende og yrkesfaglig utdanningsprogram. Resultatene presenteres hovedsakelig gjennom deskriptiv statistikk og lineær regresjon. Resultat: Resultatene viser at innsats, etterfulgt av ferdigheter og kunnskap, er de kriteriene flest elever opplever at læreren vektlegger ved karaktersetting. Det ser ut til å være noe usikkerhet knyttet til hvorvidt egne forutsetninger inkluderes som vurderingsgrunnlag. Den lineære regresjonen viser at gutter med prestasjonsorientert målperspektiv har best forutsetning for å få høyest karakter. Oppgaveorientering har ingen signifikant påvirkning på karakteren. Vurdering for læring viste seg å ha signifikant, negativ innvirkning på karakteren. Oppfatning av rettferdig vurderingspraksis har positiv påvirkning. Jenter har bedre karakterer enn gutter, og både idrettsdeltakelse og fysisk aktivitetsnivå har positiv påvirkning på kroppsøvingskarakteren. Oppsummering: Studien tyder på at innsats har etablert seg som vurderingsgrunnlag i kroppsøving i videregående skole. Det ser ut til at ferdighets- og prestasjonsfokus, hvor måloppnåelse defineres ut fra forhåndsbestemt fysisk-motorisk kriterier og idrettslige prestasjoner dominerer ved karaktersetting. Studien indikerer dermed på at vurderingspraksisen i kroppsøving er best tilpasset idrettsaktive og fysisk aktive elever.
dc.description.abstractPurpose: Assessment practice in physical education has been devoted great attention in the recent years. The research done on the topic is mainly based on qualitative method with teacher perspective. The purpose of this study is to examine how students perceive assessment in physical education. Also how the influence of goal orientation, assessment for learning, perception of fair assessment practices, gender, sport participation and weekly physical activity level on students assessment. Achievement goal theory and public documents on assessment in physical education is make the theoretical framework. Method: In this study, 141 (48,9 % girls) students has answered a questionnaire. The sample is students in first, second and third year in upper secondary school, in both universitypreparatory and vocational education. The results is presented by descriptive statistics and linear regression. Results: The results shows that effort, skills and knowledge is the main criteria most students experience that teachers emphasize. It seems to exist insecurity about how the students own assumptions is included in the assessments. The linear regression shows that ego orientation has significant influence on the assessment, but the effect is conditional to the value on gender. Boys with ego orientation have the best conditions to get the highest assessment. Goal assessment does not have any significant influence on the grade. Assessment for learning do have significant negative influence on the grade. Fair assessment has a positive influence on the grade. Girls got higher grades than boys, and both sport participation and weekly physical activity level has positive influence on the physical education grading. Summary: This study indicate that effort is established as a criteria. It seems that skills and performance focus goal assessment is defined by predetermine physical-motor skills and sports achievement is dominated by grading. Thus, the study indicates that physical educational assessment practice are better adapted for sports and physically oriented students.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleVurdering i kroppsøving – til fordel for enkelte?
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record