Show simple item record

dc.contributor.advisorSchiefloe, Per Morten
dc.contributor.authorElgueta, Christian
dc.date.accessioned2021-09-28T17:28:51Z
dc.date.available2021-09-28T17:28:51Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:80275567:9185716
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2784417
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractDenne masteroppgave er basert på en kvalitativ casestudie av en bedrift innenfor regnskapsbransjen. Bedriften implementerte to endringsprosesser som ville bidra til økt kompetanse og økt omsetning. I det teoretiske rammeverket for studiet har jeg valgt å fokusere på tre temaer som er sentrale innenfor feltet endringsprosesser: Organisasjonsendring og endringsprosesser, Organisasjonskultur og Motivasjon. Ved å anvende teori fra disse tre felt forsøker jeg å beskrive forholdene rundt arbeidet med endringsprosesser ved regnskapskontor Y. Det empiriske grunnlaget for studiet er basert på dybdeintervju med personer som var involvert i endringene fra start av og som kan fortelle om sine opplevelser når de jobbet med å innføre nye måter å jobbe på ved sin arbeidsplass og hvordan dette påvirket arbeidsmiljøet i bedriften. Resultatene fra studiet viser at endringsprosesser kan være en veldig krevende øvelse for en liten bedrift innenfor regnskapsbransjen, det er flere forhold som gjør at implementering av endringer ikke får ønsket utfallet. Dårlig planlegging og lav endringsvilje kan bidra til at endringsprosesser ikke gjennomføres slikt det først var tiltenkt, på den andre siden så kan motiverte ansatte, som ser verdien som disse endringer medfører, gjøre at bedriften når de målene som er satt av ledelsen. Studiet viser hvorfor de planlagte endringene ikke gikk som forventet, men også hvordan man klarte å snu situasjonen ved at det ble viet mye tid og energi til de ansatte som viste høy endringsvilje i en avgjørende og kritisk fase av implementering av endringer i bedriften.
dc.description.abstractThis master's thesis is based on a qualitative case study of a company in the accounting industry. The company implemented two change processes that would contribute to increased competence and increased turnover. In the theoretical framework for the study, I have chosen to focus on three topics that are central in the field of change processes: Organizational change and change processes, Organizational culture and Motivation. By applying theory from these three fields, I try to describe the conditions surrounding the work with change processes at accounting office Y. The empirical basis for the study is based on in-depth interviews with people who were involved in the changes from the beginning and who can tell about their experiences when they worked on introducing new ways of working at their workplace and how this affected the work environment in the company. The results from the study show that change processes can be a very demanding exercise for a small company in the accounting industry, there are several factors that show that the implementation of changes did not not have the desired outcome. Poor planning and low willingness to change can contribute to change processes not being carried out as originally intended, on the other hand, motivated employees, who see the value that these changes entail, can make the company achieve the goals set by management. The study shows why the planned changes did not go as expected, but also how they managed to turn the situation around by devoting a lot of time and energy to the employees who showed a high willingness to change in a crucial and critical phase of implementing changes in the company.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleEndringsprosesser i små bedrifter En studie av endringsprosesser i et regnskapskontor
dc.typeMaster thesis


Files in this item

FilesSizeFormatView

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record