Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorLøvseth, Lise Tevik
dc.contributor.authorDamsgaard, Maren Elise Westheim
dc.date.accessioned2021-09-25T16:46:26Z
dc.date.available2021-09-25T16:46:26Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:81471222:34122600
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2783504
dc.description.abstractTittel: Stille atferd i skolen Introduksjon: De stille barna i skolen har ikke vært forsket like mye på som de mer utadvendte og utagerende barna. I de senere årene har temaet fått mer oppmerksomhet, da forskning har vist hvilke utfordringer denne atferden kan føre til. Det må derfor rettes et lys mot hvordan en kan støtte de stille barna i skolen. Hensikt: Hensikten med bacheloroppgaven er å belyse hvordan vernepleieren kan understøtte læring og sosial utvikling hos stille barn i skolen. Metode: Oppgaven benytter seg av litteraturstudie som metode ut fra fem vitenskapelige artikler. Resultatene drøftes mot vernepleierfaglig relevans i lys av relevant teori og litteratur. Resultater: Resultatene fra de vitenskapelige artiklene beskriver hvordan den stille atferden kommer til uttrykk i skolen, utfordringer og ulike strategier lærerne tar i bruk i møte med disse barna. Det er identifisert tre hovedtema: 1) Sosial kompetanse, 2) Faglig kompetanse, og 3) Voksenrollen som relevant for vernepleiers arbeid med stille barn i skolen. Konklusjon: Det er viktig å ha fokus på elevene med stille atferd slik at de får deltatt sosialt og faglig på lik linje med medelevene. Vernepleierens kompetanse kan bidra til å tilrettelegge etter individets forutsetninger eller senke kravene fra omgivelsene og dermed være en støtte for stille barn. Vernepleieren legger til rette for trygge rammer og tverrfaglig samarbeid for å utvikle den sosiale og faglige kompetanse til stille barn i skolen. Vernepleieren er et viktig supplement i tverrfaglig samarbeid i møte med de stille barna, og det er viktig med mer systematisk kunnskap fra forskning og praksis på dette tema for å utvikle god vernepleierfaglig praksis i skolen. Antall ord: 7211
dc.description.abstractTitle: Quiet behaviour at school Introduction: The quiet children at school have for a long time been overlooked by the more extrovert and talkative children. In recent years, the topic has received more attention, as reasearch have shown what kind of challenges this type of behavior can lead to. An increased focus should therefore be directed towards supporting the quiet children at school. Purpose: The purpose of my research is to shed light on how the social educator can support learning and social development with quiet children at school. Method: In my literature studies i have used five scientific articles. The results are discussed against social educator relevance in light of relevant theory and literature. Results: The results from the scientific articles shed light on how the quiet behavior. is expressed at school, how different challenges appears and which different stategies the teachers use in their encounter with these children. Three main themes have been identified: 1) Social competence, 2) Professional competence, and 3) the adult role as relevant for the social educator working with quiet children at school. Conclusion: It is important to focus on the pupils with quiet behavior so that they experience mastery socially and academically. The social educator competence can contribute to adapting to the individual's prerequisites or lowering the demands from the environment and increase social competence, provide a safe framework and interdisciplinary collaboration to develop social and professional development for quiet children at school. The social educator is an important supplement in interdisciplinary collaboration in meeting with the quiet children. It is important to have more systematic knowledge from research and practice on this topic in order to establish good practice among social educators working at school. Number of Words: 7211
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleStille atferd i skolen
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel