Hvordan kan en miljøterapeut legge til rette for et inkluderende miljø som fremmer trivsel og læring for personer med utviklingshemming i skolen
Bachelor thesis
Date
2021Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for psykisk helse [1313]
Description
Full text not available
Abstract
Formålet med denne studien er å utforske hvordan miljøterapeuter best mulig kan tilrettelegge for inkludering i skolen av elever med funksjonsnedsettelser. Studiens problemstilling er: «Hvordan kan en miljøterapeut legge til rette for et inkluderende miljø som fremmer trivsel og læring for personer med utviklingshemming i skolen?». Studien er en litteraturstudie som er basert på fem ulike forskningsartikler funnet gjennom systematiske litteratursøk i et utvalg av akademiske databaser. I analysen av resultatene i de ulike forskningsartiklene er det funnet tre hovedtemaer som relateres til litteraturstudiens problemstilling sammen med relevant teori. Disse temaene er sosial kontakt, inkludering og undervisningsmetode. The purpose of this study is to examine how social workers can help facilitate inclusion and socializing in school for children with disabilities. The problem to be addressed in this study is “how can a social worker facilitate for an inclusive school environment that promotes well-being and development learning skills for pupils with disabilities?” This study is based on five already existing literature studies found through systematic research in academic databases. The results in the studies are analyzed in depth and three main themes are connected with other relevant theories. These themes are social contact, inclusion, and form of teaching.