Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorWitsø, Aud Elisabeth
dc.contributor.authorSkaaheim, Aurora Haukedal
dc.date.accessioned2021-09-25T16:45:08Z
dc.date.available2021-09-25T16:45:08Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:81471222:15415956
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2783445
dc.description.abstractSykdommer som medfører demens har lenge vært knyttet til alderdom og eldre mennesker. Det har vært lite oppmerksomhet rettet mot demens blant yngre personer, og forsknings- og kunnskapsgrunnlaget er derfor mangelfullt. Særlig gjelder dette opplevelsen av å diagnostiseres og å leve med tidlig demens, sett fra pasientenes eget perspektiv. Hensikten med denne oppgaven er å undersøke hva kvalitativ forskning sier om opplevelsen av å motta og leve med en demensdiagnose før fylte 65 år. Metoden er litteraturstudie og problemstillingen belyses gjennom resultater fra fem selvvalgte vitenskapelige artikler. Studiene er hovedsakelig av norsk og britisk nasjonalitet, og alle er basert på kvalitativ metode. Deltakerne er mellom 40 og 65 år. Resultatene fra artiklene peker særlig på opplevelser knyttet til utredning, arbeidsliv, sosiale forhold og identitet. Mange beskriver sosial tilbaketrekning, sorg i forbindelse med tap av arbeid og fortvilelse knyttet til generelt funksjonsfall. Sjokket over diagnosen, tap av identitet og frykten for fremtiden er andre gjentakende tema. Oppgaven vektlegger også deltakernes beskrivelser av mestringsstrategier, og hvordan disse bidrar til å vedlikeholde livskvalitet og en meningsfull hverdag. Nøkkelord: kvalitativ studie, yngre personer med demens, opplevelser, arbeid, identitet, sosiale forhold og mestringsstrategier. Antall ord: 7693
dc.description.abstractDementia has for a long time mainly being linked to people of older age. Therefore, only a small amount of research has been directed towards understanding the needs and experiences of younger people with dementia. Especially when it comes to the experiences of being diagnosed, and the difficulties that may appear in the future. The purpose of this assignment is to explore what qualitative research reveal about the subjective experience of being diagnosed with dementia. Furthermore, the goal is to discover the lived experiences of these patients after receiving their diagnose of dementia. The method is literature study, and the main issue is being highlighted through five peer-reviewed articles. The findings from this study show that people with young-onset dementia often experience difficulties related to work, identity and socialization. Also, the informants talk about challenges in the process of being diagnosed and feeling sad and anxious towards their future. However, a numerous patients seem to be doing well after a shorter period of time, and maintaining quality of life using different strategies of coping. Keyword: Qualitative study, young onset dementia, experience, work, identity, socialization and strategies of coping. Words: 7693
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleYngre personers opplevelse av å diagnostiseres med demens
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel