Simulering som metode for kompetanseheving i kommunehelsetjenesten
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2783385Utgivelsesdato
2021Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Grunnet samfunnsendringer og endringer i sykdomsbildet er det økt behov for klinisk kompetanse blant helsepersonell i primærhelsetjenesten. Blant annet er ABCDE metodikken, som står for airways, breathing, circulation, disability og environment, en internasjonalt anerkjent metodikk for å gjennomføre kliniske undersøkelser. Simulering er en metode som er godt egnet for å øve på kliniske ferdigheter, deriblant ABCDE metodikken.
Hensikten med studien var å undersøke i hvilken grad simulering blir brukt som læringsmetode i kommunehelsetjenesten, og hvilke faktorer som spiller en rolle for om simulering blir gjennomført ute på arbeidsplassen.
Undersøkelsen ble gjennomført ved bruk av kvantitativ metode og spørreskjema. Utvalget besto av sykepleiere ansatt ved ulike avdelinger i kommunehelsetjenesten i Møre og Romsdal.Det ble foretatt en systematisk analyse av datamaterialet ved bruk av IBM SPSS Statistics.
Totalt 90 respondenter deltok i spørreundersøkelsen. Funnene i studien tilsier at tilrettelegging for simulering ikke er en avgjørende faktor for gjennomføringen på arbeidsplassen. Vi fant imidlertid at etterspørsel fra ledelsen og tilgang på kompetanse i arbeidsgruppen og hos ledelse er sentrale faktorer for simuleringsaktiviteten. Høy motivasjon og initiativtakere i arbeidsstaben ble også funnet som viktige faktorer for gjennomføring av simulering.
Vi ser av studien at det er viktig med ledelsesforankring for å oppnå gjennomslagskraft og god implementering av simulering som metode for kompetanseheving. Simuleringsaktiviteten forutsetter et godt kunnskapsgrunnlag, kompetanse, motivasjon og etterspørsel, først og fremst hos ledelse, men også hos medarbeidere. Due to societal changes and the fact that patients nowadays live longer, and they live longer with increasingly complex diseases, there is an increased need for clinical competence among health personnel in the primary health care service. Among other things, the ABCDE methodology, which stands for airways, breathing, circulation, disability and environment, is an internationally recognized methodology for conducting clinical examinations. Simulation is a well known and well suited method for practicing clinical skills such as the ABCDE methodology.
The purpose of our study was to collect knowledge about the extent to which simulation is used as a learning method in the primary health care service. We also wanted to discover which factors are important to implement simulation as a learning method at different workplaces in the primary health care service.
The study was conducted using a quantitative method and a questionnaire. The selection of respondents consisted of nurses employed by various departments in the primary health care service in Møre og Romsdal. A systematic analysis of the data material was done using IBM SPSS Statistics.
A total of 90 respondents participated in the survey. The findings of the study indicated that facilitation of simulation is not a decisive factor for implementation at the workplace. However, we found that high demand from management and access to competence both in the workgroup and in management is an important factor for using simulation as a learning method. High motivation and initiators in the work staff were also found to be an important factor for conducting simulation.
The study shows that an anchoring in management is important to achieve impact and implementation of simulation as a method for skills development. Simulation activity presupposes a well-established knowledge base, competence, motivation and demand, primarily from management, but also employees.