Preoperative forberedelser til pasienter som skal gjennomgå kne- og hofteprotesekirurgi
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2783364Utgivelsesdato
2021Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Sammendrag
Hensikt:Oppgavens hensikt er å belyse hvordan sykepleier kan gi gode preoperative forberedelser til pasienter som skal gjennomgå kne- og hofteprotesekirurgi. Dette er for å belyse viktigheten rundt det preoperative arbeidet som sykepleier utfører, og hva sykepleier konkret kan gjøre for å sikre pasienten et godt perioperativt løp.
Metode:Oppgaven er en systematisk litteraturstudie, hvor syv forskningsartikler ble identifisert gjennom et systematisk litteratursøk og en gjennom et manuelt søk.
Resultat:Funnene viser at gode preoperative forberedelser gitt av sykepleier gjennom informasjon og undervisning, relasjonsbygging og motivering til mestring, har svært god effekt på pasientene. For at sykepleier skal kunne gi gode preoperative forberedelser, må det være tilrettelagt nok tid. Dette ga sykepleier mulighet til å gi god preoperative forberedelser, og de opplevde en dypere mening i arbeidet sitt.
Konklusjon:Forskjellige metoder viste å ha god effekt på de preoperative forberedelsene, men enkelte metoder hadde bedre effekt enn andre. En-til-en tilnærming mellom sykepleier og pasient hadde best effekt, ved at sykepleier fikk nærmere tilnærming med pasienten. Tid var også en avgjørende faktor for å kunne danne relasjon, og gi god preoperativ sykepleie. Tidlig involvering av pasienten i den preoperative fasen, viste å motivere pasienten til å ta del i egen pleie. Abstract
Aim: The purpose of this thesis is to shed light on how nurses can provide good preoperative preparations for patients who are to undergo knee and hip-prosthesis surgery. Further here going into some of the specific types of preparations, the importance of them and what the nurse can do to ensure an overall good perioperative course.
Method:This thesis is a systematic literature study, where seven research articles were identified through a systematic literature search and one through a free search.
Results:The findings through studies and relevant literature shows that good preoperative preparations given by the nurse, looking at information and teaching, relationship building, and motivation, having a very good effect on the patients. In order for a nurse to be able to provide good preoperative preparations, sufficient time must be prioritized. With enough time, the nurse will be given the opportunity to provide good preoperative preparations, also to be left with a meaningful work experience
Conclusion:Different methods showed a good effect on the preoperative preparations, but some methods were more efficient than others. The one-to-one approach between the nurse and patient had the best effect, as of the nurse got a closer approach to the patient. Time was also a crucial factor in being able to establish a relationship and provide good preoperative nursing. The nurse's early role to get involved in the patient’s preoperative phase motivated the patient to take part in their own care.