dc.contributor.advisor | Sletvold, Hege | |
dc.contributor.advisor | Krogstad, Tonje | |
dc.contributor.author | Solbu, Annfrid | |
dc.date.accessioned | 2021-09-25T16:34:20Z | |
dc.date.available | 2021-09-25T16:34:20Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier | no.ntnu:inspera:80587189:47751118 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/2783295 | |
dc.description | Full text not available | |
dc.description.abstract | Bakgrunn
Det eksisterer per i dag ikke en uniform definisjon for legemiddelmangel, noe som gjør
analyse av årsaker, omfang og kommunikasjon om problemet vanskelig. Omfanget synes
å øke for hvert år, og 1 av 3 apotekkunder er bekymret for legemiddelmangel i Norge.
Helsedirektoratets rapport fra 2019 påpekte svakheter med legemiddelberedskapen i
Norge. Et av tiltakene som ble anbefalt var å utvikle en bransjestandard for håndtering
av legemiddelmangel i apotek. Apotekforeningen lanserte bransjestandarden våren 2020,
med tilhørende kurs for apotekansatte. Ingen pasientorganisasjoner var med i
utviklingen av bransjestandarden. Det finnes få studier som beskriver
pasientperspektivet på legemiddelmangel.
Hensikten med studien var å få økt kunnskap om hvordan apotekkunder opplever
håndteringen av legemiddelmangel i apotek.
Metode
Studien ble gjennomført ved å benytte en kvalitativ metode med semistrukturert intervju
av apotekkunder, som hadde opplevd legemiddelmangel i apotek i løpet av de seneste
6 månedene. Studien er godkjent av Norsk senter for forskningsdata (NSD). Intervjuene
ble gjennomført både fysisk, digitalt og per telefon. Det ble tatt lydopptak og i etterkant
transkribert in verbatim. Malteruds systematiske tekstkondensering ble benyttet som
analysemetode.
Resultater
Tolv apotekkunder ble inkludert, ti kvinner og to menn i alderen 21-79 år. De hadde
varierende grad av kjennskap til legemiddelmangel og forventninger til apotekene.
Kundene fikk vite at apotekene var tomme for legemidlet, begrepet legemiddelmangel
ble ikke benyttet. Kundene opplevde store variasjoner i hvilken informasjon og
løsningsforslag som ble gitt i ulike apotek, og håndteringen karakterisertes som
personavhengig av flere. Manglende medmenneskelighet, informasjon og hjelp til å finne
løsninger har ført til økt bekymring og frustrasjon blant flere av apotekkundene. Flere tok
selv initiativ for å få mer informasjon og hjelp, og for å finne løsninger. Både i apoteket,
ved å kontakte andre apotek eller lege, og noen søkte på nettet. Negative erfaringer har
ført til endret bruk av apotek, hvor mange av kundene planlegger mer, og flere
rapporterer hamstring av legemidler, for å slippe usikkerheten. Kundene ønsker at
apotekene skal være imøtekommende, gi informasjon og hjelp uoppfordret. Dessuten
ønsker de muligheter for varsling, sjekk av lagerstatus og abonnementsordninger.
Konklusjon
Resultatene viser at apotekene har forbedringspotensial når det kommer til håndtering av
legemiddelmangel. Håndteringen tilsvarte i liten grad apotekkundenes ønsker og behov
for informasjon og hjelp til å finne løsninger. Funnene tyder på manglende
implementering og/eller etterlevelse av bransjestandard for håndtering av
legemiddelmangel i apotek. Kundenes ønsker til håndtering av legemiddelmangel
samsvarte i stor grad med punktene i bransjestandarden. Apotekkundene hadde i tillegg
andre forbedringsforslag, noe som illustrerer behovet for å tilpasse informasjon og
løsninger til den enkelte. | |
dc.description.abstract | Background
There is currently no uniform definition of drug shortage, which makes analysis of the
causes, scope and communication of the problem difficult. Drug shortage seems to
increase in extent every year, and 1 in 3 pharmacy customers are concerned about drug
shortages in Norway. The Norwegian Directorate of Health's report in 2019 pointed out
weaknesses in drug preparedness in Norway. Where one of the measures that was
recommended was to develop an branch standard for handling drug shortages in
pharmacies. The Pharmacy Association launched the branch standard in the spring of
2020, with an accompanying course for pharmacy employees. No patient organizations
were involved in the development of the branch standard. There are few studies that
describe the patient perspective on drug shortages.
The purpose of the study was to gain increased knowledge about how pharmacy
customers experience the management of drug shortages in pharmacies.
Method
The study was conducted using a qualitative method with a semi-structured interview of
pharmacy customers, who had experienced drug shortages in pharmacies during the last
6 months. The study has been approved by the Norwegian Center for Research Data
(NSD). The interviews were conducted both physically, digitally and by telephone. Audio
recordings were made and subsequently transcribed in verbatim. Malterud's systematic
text condensation was used as an analysis method.
Results
Twelve pharmacy customers were included, ten women and two men aged 21-79 years.
They had varying degrees of knowledge of drug shortages and expectations of
pharmacies. Customers were told that the pharmacies were empty of the drug, the term
drug shortage was not used. The customers experienced large variations in the
information and solution proposals that were given in different pharmacies, and the
handling was characterized as person-dependent by several. Lack of humanity,
information and help to find solutions has led to increased concern and frustration among
several of the pharmacy customers. Several took the initiative themselves to get more
information and help, and to find solutions. Both in the pharmacy, by contacting other
pharmacies or doctors, and some searched online. Negative experiences have led to
changes in the use of pharmacies, where many of the customers plan more, and several
report stockpiling of medicines, to prevent uncertainty. Customers want pharmacies to be
attentive, provide information and help unsolicited. In addition, they want opportunities
for notification, check of stock status and subscription schemes.
Conclusion
The results show that pharmacies have potential for improvement when it comes to
dealing with drug shortages. The handling did not correspond to the pharmacy
customers' wishes and needs for information and help in finding solutions. The findings
indicate a lack of implementation and / or compliance with branch standard for handling
drug shortages in pharmacies. Customers' wishes for dealing with drug shortages largely
corresponded to the points in the branch standard. Pharmacy customers also had other
suggestions for improvement, which illustrates the need to adapt information and
solutions to the individual. | |
dc.language | nob | |
dc.publisher | NTNU | |
dc.title | Håndtering av legemiddelmangel i apotek - En kvalitativ studie med fokus på
apotekkunders perspektiv | |
dc.type | Master thesis | |