Nytteverdiens verdi: en kvalitativ studie som undersøker helsepersonells opplevelser ved å arbeide på teststasjon for Covid-19
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2782834Utgivelsesdato
2021Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
IntroduksjonCovid-19 pandemiens store omfang har skapt utfordringer i arbeidet for helsepersonell. Covid-19 spredde seg raskt til hele verden og rammet mange mennesker. For å effektivisere testing av befolkningen ble det åpnet flere teststasjoner i Norge. Ny forskning viser at helsepersonell som arbeidet med pandemi opplevde stress og mentale utfordringer. I denne studien undersøkes hvordan opplevelsen til helsepersonell som har arbeidet på teststasjon for Covid-19 har vært.
MetodeDet ble brukt en kvalitativ metode, hvor fire semistrukturerte intervju av helsepersonell som arbeider på teststasjon for Covid-19 ble gjennomført. Rådataene ble bearbeidet og analysert inspirert av Malterud og Dalland sine teorier. Dataene ble til slutt delt inn i tre hovedkategorier og 11 underkategorier.
Resultat Resultatene viste at helsepersonell i begynnelsen av pandemien følte på usikkerhet på grunn av frykt for å bli smittet og bekymring for tilgang og kvalitet på smittevernsutstyr. Arbeidstidene har vært varierende, med periodevis mye overtid. Helsepersonell har under Covid-19 begrenset seg sosialt i frykt for å ta med seg smitte på arbeidsplassen. Eksterne utfordringer som kulde og arbeid med smittevernsutstyr har også vært utfordrende. Resultatene viste også at arbeidsplassen hadde et svært godt arbeidsmiljø, direkte kommunikasjon mellom de ansatte, en tilstedeværende ledelse og engasjerte ansatte. Helsepersonell følte seg svært samfunnsnyttig og viktig i arbeidet.
KonklusjonSelv om helsepersonellet har følt på usikkerhet og høy arbeidsbelastning, har de positive faktorene vært dominerende i arbeidet med Covid-19. Helsepersonellet har vært fornøyd med arbeidsplassen og sitter igjen med følelse av at de har gjort en viktig jobb for samfunnet.
Nøkkelord: Covid-19, pandemi, teststasjon, helsepersonell, frykt, stress, arbeidsmiljø, ledelse IntroductionThe immense scale of the Covid-19 pandemic has created challenges for healthcare workers. Covid-19 spread rapidly throughout the world and affected many people. To streamline the testing of the population, several testing stations were opened in Norway. New research shows that healthcare workers who worked during the pandemic experienced stress and mental challenges. This study examines the experience of healthcare workers who have worked at the Covid-19 testing stations.
MethodA qualitative method was used, in which four semi-structured interviews of healthcare workers at the covid-19 testing station were conducted. The raw data was processed and analyzed, inspired by the theories of Malterud and Dalland. Finally, the data was divided into 3 main categories and 11 sub-categories.
ResultsThe results showed that healthcare workers at the beginning of the pandemic felt insecure and fearful of becoming infected and concerned about the availability and quality of protective equipment. Working hours varied, with a lot of overtime at times. During Covid-19, healthcare workers have been socially restricted out of fear of bringing the infection to the workplace. External challenges, such as low temperatures and working with protective equipment, has also been challenging. The results also showed that the workplace had a good working environment, present management and committed employees. Healthcare workers felt useful to society and that their work was important.
ConclusionAlthough healthcare workers have felt the insecurity and higher workloads, the positive factors have been dominant in the work with Covid-19. The healthcare workers have been satisfied with their workplace and feel as if they have done an important job for society.
KeywordsCovid-19, pandemic, testing station, healthcare workers, fear, stress, work environment, management