Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSteinseth, Else Berit
dc.contributor.authorRaanås, Kristina Marie Hansen
dc.contributor.authorNørstebøen, Mari Øverås
dc.contributor.authorSvendsen, Thea Kristiane
dc.contributor.authorBrattrud, Tone Beate
dc.date.accessioned2021-09-24T19:53:06Z
dc.date.available2021-09-24T19:53:06Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:77258684:81467810
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2782404
dc.description.abstractBakgrunn: Helse- og omsorgsdepartementet ser på velferdsteknologi som en løsning på de kommende utfordringene knyttet til et økt antall pasienter i kommunene. KOLS har i de senere årene fått mer oppmerksomhet i den norske befolkningen, med tanke på at nærmere 300 000 nordmenn har denne diagnosen. Disse utgjør dermed en stor pasientgruppe innenfor helsevesenet, og vil blant annet derfor være gode kandidater for bruk av velferdsteknologi i hjemmet. Hensikt: Undersøke hvordan sykepleierne opplever implementering av velferdsteknologi i form av avstandsoppfølging hos kols-pasienter i hjemmet. Metode: Oppgaven er en litteraturstudie, som inneholder fem kvalitative forskningsartikler funnet i databasene Cinahl, MedLine og PubMed. Resultat: Analyseprosessen avdekket tre temaer: “Utfordringer knyttet til velferdsteknologi”, ”Nye måter å kommunisere på?” og ”Endring i arbeidsrutiner”. Konklusjon: Litteraturstudien trekker frem at sykepleiers opplevelse er lite forsket på og trenger et større fokus. Sykepleierne i de utvalgte artiklene var skeptiske til implementeringen av velferdsteknologi. Ufullstendig opplæring, manglende kompetanse og tekniske utfordringer forsterket skepsisen. Derimot ble det ansett at gode holdninger bidro til større aksept til implementeringen. En annen faktor som kom frem var at velferdsteknologien gjorde omsorgen ekstern, som resulterte i endret kommunikasjon, observasjon og relasjonsbygging mellom sykepleier og pasient. Velferdsteknologien bidro til opplevelse av et større ansvar for flere pasienter, uten tilsvarende ressurser. Denne type teknologi er komplekst og består av flere faktorer som kan ha påvirket sykepleiers opplevelse.
dc.description.abstractBackground: The Ministry of Health and Care Services considers welfare technology to be a possible solution to the upcoming challenge of an increasing number of patients within municipalities. COPD has in recent years received more recognition from the Norwegian population, with almost 300 000 Norwegians currently being diagnosed with it. Individuals diagnosed with COPD make up a large group of patients within the health care system and therefore are good candidates for trailing welfare technology in the home. Purpose: To investigate how nurses experience implementing remote patient monitoring for COPD patients at home. Methods: The thesis consist of a literature study, with five qualitative research articles found in the following databases Cinahl, MedLine and PubMed. Results: The analysis process revealed three themes: “Challenges related to welfare technology”, “New ways to communicate?” and “Change in work routines”. Conclusion: This literature study points out that the nurse´s experiences are rarely investigated or researched and require a greater focus. The nurses in the selected articles were skeptical about the implementation. Another factor that emerged was that welfare technology made care external, which resulted in a reduction of communication, observation and a relationship between nurses and patients. Welfare technology contributed to the experience of greater responsibility for more patients, without corresponding resources. This type of technology is complex and consists of several factors that may have influenced the nurse´s experience.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleHvordan opplever sykepleier implementering av velferdsteknologi i form av avstandsoppfølging hos KOLS-pasienter i hjemmet?
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel