Show simple item record

dc.contributor.advisorRingen, Geir
dc.contributor.authorGraafland, Jeroen
dc.date.accessioned2021-09-24T19:21:22Z
dc.date.available2021-09-24T19:21:22Z
dc.date.issued2020
dc.identifierno.ntnu:inspera:56390845:34724906
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2782258
dc.description.abstractBakgrunn For kryssing av Langenuen-fjorden i Ferjefri E39-prosjektet er det i dag to rapporter med brokonsepter på bordet. Hovedforskjellen mellom de to rapportene er brobjelken. Begge parter foreslår å anlegge en hengebro, hvor Olav Olsen designet to konsepter som bruker aluminium i bjelken i motsetning til stålvarianten av Norconsult (Olav Olsen, 2019; Norconsult, 2015). Denne studien har undersøkt miljøpåvirkningen fra de tre konseptene, med mål om å generere et realistisk sammenligningsgrunnlag for å til slutt å støtte produktutviklingen av Langenuen fjordovergang. Det ble utført en LCA for å skille de mest effektive prosessene i brokonseptets levetid for å sammenligne miljøpåvirkningene basert på eksisterende teknologi. Metode LCA-studien følger metodikken som beskrevet i ISO 14040 og 14044. Den har hatt som mål å vurdere hele livssyklusen til fjordovergangen med den funksjonelle enheten definert som; ‘En brokryssing med et hovedspenn på 1235m over Langenuenfjorden i løpet av 100 års levetid’. For konsekvensutredningen er programvaren Simapro og Ecoinvent v3.5 datasettet kombinert med data fra EPD-Norge blitt brukt til å analysere inventaret (Wernet et al., 2016; PRé Consultants, 2019). ILCD-metoden 2011 Midpoint + V1.10 er valgt fordi den er designet for LCA i europeisk sammenheng basert på europeisk beste praksis (JRC, 2010). Resultater Hvis bare livssyklusutslipp fra materialutvinning til slutten av levetiden og avhending anses, har stålkonseptet den laveste miljøpåvirkningen. I seks av de åtte vurderte påvirkningskategoriene er panelkonseptet minst 18,9% og platekonseptet 21,8% høyere enn stålbrokonseptet. Spesielt økotoksisitetspotensialet til ferskvann (FEP) viser en stor kontrast, CTU-utslipp fra panel- og platekonsepter er henholdsvis 374 og 313 prosent høyere enn stålkonseptet. Når de reduserte produksjonsutslippene til det neste produktet på grunn av bruk av resirkulert bromateriale blir allokert til livssykluseffekten av Langenuen-broen, er panelkonseptet den mest bærekraftige løsningen i henhold til denne studien. I alle, unntatt to påvirkningskategorier, har panelkonseptet lavere miljøpåvirkning enn platekonseptet, da AP og MEP er henholdsvis 6,4 og 1,0% høyere. Panelkonseptet har lavere utslipp i syv av de åtte slagkategoriene sammenlignet med stål med fem kategorier som slipper ut minst 17,4% mindre. Konklusjon Som ofte er tilfelle med LCA-studier er konklusjonen av forskningen mangefasettert. Det har vært som mål å analysere den realistiske miljøpåvirkningen av Langenuen fjordkryssende konsepter som de for tiden vurderer. Innenfor denne studien er aluminiumspanelkonseptet bare mer bærekraftig når gjenvinningskreditter er inkludert, ellers har stål lavere miljøpåvirkning.
dc.description.abstractBackground For the crossing of the Langenuen fjord in the Ferjefri E39 project there are currently two rapports with bridge concepts on the table. The main difference between the two rapports is the bridge girder. Where both parties suggest constructing a suspension bridge, Olav Olsen designed two concepts using aluminum in the girder in contrast to the steel variant of Norconsult (Olav Olsen, 2019; Norconsult, 2015). This study has explored the environmental impact of the three concepts, with the goal to generate a realistic basis of comparison to ultimately support the product development of the Langenuen fjord crossing. An LCA was conducted to distinguish the most impactful processes in the bridge concepts lifetimes in pursuit to compare the environmental impacts based on existing technology. Method The LCA study follows the methodology as described by ISO 14040 and 14044. It has been aimed to assess the full life cycle of the fjord crossing with the functional unit defined as; ‘one bridge crossing with a main span of 1235m over the Langenuen fjord during the lifetime of 100 years’. For the impact assessment the Simapro software and, the Ecoinvent v3.5 dataset combined with data from EPD-Norge have been be used to analyze the inventory (Wernet et al., 2016; PRé Consultants, 2019). The ILCD 2011 Midpoint+ V1.10 method has been selected as it is designed for LCA in European context based on European best practices (JRC, 2010). Results If only the lifecycle emission from material extraction till the end of life disposal is considered the steel concept has the lowest environmental impact. In six of the eight considered impact categories the panel concept is at least 18.9% and the plate concept 21.8% higher than the steel bridge concept. Especially the freshwater ecotoxicity potential (FEP) shows a big contrast, the CTU emitted by the panel and plate concepts are respectively 374 and 313 percent higher than the steel concept. When the reduced production emissions of the next product due to the use of recycled bridge material are allocated to the lifecycle impact of the Langenuen bridge the panel concept is the most sustainable solution according to this study. In all but two impact categories the panel concept has a lower environmental impact than the plate concept as the AP and MEP is 6.4 and 1.0% higher respectively. The panel concept has a lower emission in seven of the eight impact categories compared to steel with five categories emitting at least 17.4% less. Conclusion As is often the case with LCA studies the conclusion of the research is multifaceted. It has been aimed to analyze the realistic environmental impact of the Langenuen fjord crossing concepts like they are currently being considered. Within the scope of this study the aluminum panel concept is only more sustainable when recycling credits are included otherwise steel has a lower environmental impact.
dc.language
dc.publisherNTNU
dc.titleComparative Life Cycle Analysis of the Langenuen Fjord Crossing
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record