Show simple item record

dc.contributor.advisorResnes, Tron
dc.contributor.advisorRutledal, Dag
dc.contributor.authorAandahl, Hans-Ingar Johansen
dc.contributor.authorShkabko, Roman
dc.date.accessioned2021-09-24T19:20:41Z
dc.date.available2021-09-24T19:20:41Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:85579550:85582384
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2782247
dc.description.abstractDenne oppgaven presenterer en kartlegging av trafikkbildet i indre Ålesund. Vektleggingen av drøftingen i etterkant omhandler mulig innføring av autonome passasjerfartøy i lignende rute til allerede eksisterende hurtigbåt. Data ble innsamlet ved hjelp av tradisjonelle instrumenter for trafikkartlegging på sjø, og analysert på bakgrunn av eksisterende regelverk og subjektive synspunkt på kollisjonsavvergelse. Oppgaven deles uformelt i to deler, hvor første del innebærer arbeidet gjort med kartlegging, datainnsamling og koding. Andre del inneholder analysering, drøfting av problemstillinger som eksisterer, problemstillinger som kan vise seg i fremtiden og mulig arbeid videre. All statistikk som blir presentert er fremstilt på bakgrunn av egen datainnsamling. Tre eksempler som belyser forskjellige problemstillinger rundt trafikkavvikling blir grundigere analysert og presentert ved hjelp av International Maritime Organization’s Formal Risk Assessment metode. Som en avsluttende drøfting presenterer forfatterne statistikker og forslag til forbedring av nåværende risikobilde, og det vurderes enkelte problemstillinger og utfordringer knyttet til autonom transport, og samhandling mellom autonome fartøy og bemannede. Denne oppgaven tar ikke for seg rene økonomiske fordeler ved autonom skipstrafikk, men logistikken rundt trafikkavvikling i det farvannet som er undersøkt. Regelendringer som blir nevnt er kun forslag og ikke iverksatt.
dc.description.abstractThis thesis presents a mapping of the traffic situation in the inner parts of Ålesund harbour. The discussion is about the possibility of introducing autonomous passenger vessels in a route similar to the existing high speed craft traffic. The data collected was done so with traditional instruments already in use by ships and analyzed within existing regulations and a subjective view on collision avoidance. The thesis is in two parts. The first part includes the work done with mapping, data collection and coding. The second part contains the analysis, discussion of challenges that exists, challenges that can occur in the future, and possible further work. All statistics that are presented, are formed based on the data collected by the authors. There are three specific situations which are further analyzed and discussed with traffic logistics in mind. These are done based on the International Maritime Organization’s Formal Risk Assessment method. Within the final discussion statistics and suggestions related to improving existing risk levels with consideration towards challenges autonomous vessels may experience. These include among other communication between autonomous vessels and manned vessels. This thesis will not consider the economic perspectives for passenger traffic, but only the logistics in the particular waters considered. All discussed regulatory actions are only suggestions and possibilities. This thesis will not comsider the economic perspectives for passenger traffic, but only the logistics in the particular waters considered. All discussed regulatory actions are only suggestions and possibilities.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleKartlegging av trafikk i Ålesund havn
dc.typeBachelor thesis


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record