Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBjørneseth, Frøy Birte
dc.contributor.authorKristiansen, Øystein Wiik
dc.date.accessioned2021-09-24T19:16:56Z
dc.date.available2021-09-24T19:16:56Z
dc.date.issued2020
dc.identifierno.ntnu:inspera:60244788:60353115
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2782162
dc.description.abstractI likhet med sjøfart generelt, er det knyttet en rekke risikoer og farer til fergebransjen som det er viktig å ta hensyn til. Forskning på sikkerhet i fergebransjen er et samfunnsnyttig forskningsområde som kan bidra til reduksjon av personskader og hindre tap av menneskeliv. Formålet med dette studien har vært å undersøke hvordan menneskelige, organisatoriske og teknologiske faktorer påvirker sikkerheten om bord i fergene. For å finne svar på dette er det gjennomført en kvantitativ undersøkelse blant fergeansatte og en kvalitativ undersøkelse med en medvirkende aktør. Det har også blitt tatt utgangspunkt i tidligere sammenlignbare undersøkelser for å se på utviklingen de siste årene. Inspirasjonen for arbeidet har vært den sosiotekniske system modellen, som gir en indikasjon på hvordan de ulike faktorene i et system samvirker for å påvirke ytelsen. Resultatene i studien viser at de fergeansatte opplever sikkerheten og beredskapsnivået om bord i fergene som utilstrekkelig. Funn i denne studien indikerer at interaksjonen mellom mennesker og organisasjon er av spesiell betydning for sikkerheten. Flere av de fergeansatte opplever at sikkerheten er truet som følge av et utilstrekkelig bemanningsnivå, strenge krav til effektivitet, en lite effektiv sikkerhetskultur og at kapasiteten til krisehåndtering er relativt dårlig. Det er også avdekket indikasjoner på en målkonflikt mellom økonomi og sikkerhet, som følge av ansvarsfordelingen mellom fergerederi, Sjøfartsdirektoratet og oppdragsgiver.
dc.description.abstractLike shipping in general, there are several risks and hazards in the ferry industry that is important to take into account. Research on safety in the ferry industry is a socially beneficial research area that can help reduce personal injury and prevent loss of life. The purpose of this study has been to investigate how human, organizational and technological factors affect the safety on board ferries. To find the answers to this, a quantitative survey was conducted among ferry employees and a qualitative survey with a contributing stakeholder. Comparative studies have also been used to look at the development over the last few years. The inspiration for the work has been the socio-technical system model, which gives an indication of how the various factors in a system work together to influence performance. The results of the study show that ferry employees perceive safety and emergency preparedness on board ferries as inadequate. Findings in this study indicate that the interaction between people and organization is of particular importance regarding safety on board. Several of the ferry employees find that security is threatened due to an insufficient staffing level, strict requirements for efficiency, a poorly effective safety culture and the capacity for crisis management is relatively poor. Indications have also been revealed of a conflict of objectives between finances and safety, because of the division of responsibilities between the shipping company, the Norwegian Maritime Directorate and the principal.
dc.language
dc.publisherNTNU
dc.titleHvordan påvirker interaksjonen mellom mennesker, organisasjon og teknologi sikkerheten om bord i norske innenriksferger?
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel