Bemanningssituasjonen i norske offshorerederi etter et krevende offshoremarked.
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2782161Utgivelsesdato
2020Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Oljeprisfallet i 2014, kombinert med ubalanse i tilbud og etterspørsel, samt overflod av fartøy på markedet, har skapt utfordringer for offshorerederi. Høsten 2014 falt oljeprisen og nådde en bunn i 2016, da var oljeprisen under 30 USD per fat. Oljeselskapene reduserte sine aktiviteter som følge av den lave oljeprisen. Samtidig ble det levert nye fartøy på et marked preget av overflod og en lav etterspørsel. Dette fikk konsekvenser for norske offshorerederi. Mange ble nødt til å legge fartøy i opplag som følge av lav etterspørsel etter offshoretjenester, noe som førte til permitteringer og oppsigelser av ansatte.
Offshoremarkedet opplever nå en oppgang og flere offshorefartøy tas ut av opplag. Besvarelsen tar for seg dagens offshoremarked med fokus på bemanningssituasjonen i norske offshorerederi. Formålet med besvarelsen er å kartlegge hvordan bemanningssituasjonen er i norske offshorerederi i etterkant av et krevende offshoremarked. For å hente inn informasjon er det gjennomført intervju med informanter i norske offshorerederi. I tillegg ble det gjort intervju med en informant fra et maritimt opplæringskontor for å gå mer i dybden i temaet lærlinger, da dette er en av rederienes viktigste rekrutteringskilde.
Ut fra informasjonen kan det sies at situasjonen med bemanning er krevende for norske offshorerederi i etterkant av et krevende offshoremarked. Bemanningssituasjonen har vært utfordrende tidligere, i perioden 2008-2012, da det var stor vekst innenfor offshoresegmentet, og offshoreflåten økte fortere enn det ble utdannet sjøfolk. Nå er det liten vekst innenfor offshoresegmentet og det blir bygget lite fartøy. Utfordringene i dag er liten tilgang på lærlinger som følge av lave søkertall til maritim utdanning, samt oppsigelsene rederiene har hatt de siste årene. The drop in the oil price in 2014, combined with imbalance of supply and demand and abundance of vessels on the market, has created challenges for offshore shipping companies. The oil price fell autumn 2014 and reached bottom in 2016 with an oil price under 30 USD per oil barrels. The Oil companies reduced their activities as a result of the low oil price. In the same time, several vessels were delivered to a market characterized by a low demand. This had consequences for Norwegian offshore companies. Many of the oil companies was forced to put vessels into layups as a result of low demand for offshore services, which lead to layoffs of employees.
The offshore market is now experiencing a recovery and several vessels are taken out of layup. This thesis will discuss today´s offshore market with focus on the staffing situation in Norwegian offshore shipping companies. The purpose of this thesis is to look at the situation in Norwegian offshore shipping companies in the aftermath of a demanding offshore market. The information is collected by interviewing several informants in various Norwegian offshore shipping companies. In addition, are some of the information regarding the apprentices topic are collected by email correspondence with an informant from a maritime training office. The reason for this was to get deeper in this topic, since this is one of the most important sources of recruitment.
Based on the information presents in this thesis, it can be said that the situation with staffing is difficult for Norwegian offshore companies as of today. The situation with staffing has been demanding before, in the period 2008-2012, when the market experienced a big expansion within offshore segment, and the offshore fleet increased faster than seafarers was educated. It is now small growth within the offshore segment, and few vessels are being built. The challenges today are bad access to apprentices as a result of few applicants to maritime education, and the layoffs the shipping companies have had in the recent years.