Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorStyve, Arne
dc.contributor.advisorTorres, Ricardo Da Silva
dc.contributor.authorAure, Trine Gaaseide
dc.date.accessioned2021-09-24T19:06:46Z
dc.date.available2021-09-24T19:06:46Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:83442852:51859683
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2782135
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractMålet med denne oppgaven er å forbedre opplevelsen til besøkende på et friluftsmuseum ved hjelp av oppslukende virtuell virkelighet. Dette legger til rette for utforskning som normalt ikke ville være mulig, da bygningen enten er stengt eller den besøkende har fysiske begrensninger. Nåværende løsninger for bruk av virtuell virkelighet i turisme og museer er ofte begrenset til skjermer, mens vinkelen i denne oppgaven er å øke fordypning. Ved å bruke VR-briller er brukeren fullstendig nedsenket i den virtuelle virkeligheten, noe som styrker følelsen av tilstedeværelse og gir en mer autentisk opplevelse. I tillegg til rapporten ble det utviklet en prototype av et virtuelt friluftsmuseum. I applikasjonen ble en 3D-modell av en gammel bygning på Sunnmøre Museum gjenskapt gjennom fotogrammetri. Testing av applikasjonen ble gjort gjennom en brukbarhetsinspeksjonsmetode kalt kognitiv gjennomgang. Resultatet av testingen ble diskutert og analysert sammen med forskning på lignende løsninger og prinsipper for samhandling mellom mennesker og datamaskiner. Navigering ble funnet å være en viktig del av brukeropplevelsen, og forskjellige metoder for navigering i 3D-rom var foretrekket basert på bruken. Siden potensielle brukere kan være i alle aldre (men mest sannsynlig fra den yngre generasjonen), må interaksjonen og navigasjonen være intuitiv og behagelig for brukere med forskjellige erfaringsnivåer. Gjennom forskning og testing ble det konkludert med at det kunne være fordelaktig å gi brukeren et alternativ for å velge navigasjonsmetode. Det ble funnet at de to best egnede metodene for mangfold i innkvartering var bevegelse med styrespak og teleportering. Til slutt ble andre viktige aspekter for slike applikasjoner diskutert. Lyd, bevegelser og intuitiv interaksjon ble funnet å forbedre følelsen av tilstedeværelse og ektheten til det virtuelle miljøet, og dermed forbedre brukeropplevelsen. Gjennom VR og fotogrammetri kan det gjenskapes nærmest perfekte kopier av virkelige gjenstander og bygninger. Brukerne får muligheten til å oppleve beskyttet eller truet arv, miljøer og kulturer fra fortiden. VR kan hjelpe med å redusere tilgjengelighetsbarrierer og sikre like muligheter for alle.
dc.description.abstractThe goal of this thesis is to improve the experience of visitors at an open-air museum, by using immersive virtual reality. This accommodates exploration which normally would not be feasible whether the building is closed or the visitor has physical limitations. Current solutions of using virtual reality in tourism and museums, are often limited to screens, whereas the angle in this thesis is to increase immersion. By using VR glasses, the user is fully immersed in the virtual reality, strengthening the feeling of presence, and giving a more authentic experience. In addition to the rapport, a prototype of a virtual open-air museum was developed. In the application, a 3D model of an old building at Sunnmøre Museum was recreated through photogrammetry. Testing of the application was done through a usability inspection method called cognitive walkthrough. The result of the testing was discussed and analyzed together with research on similar solutions and human-computer interaction principles. Navigation was found to be an important part of the user experience, and different methods for navigation in 3D space was preferred based on the usage. Since potential users can be of all ages (however most likely from the younger generation), the interaction and navigation must be intuitive and comfortable for users with different level of experience. Through research and testing, it was concluded that giving the user an option for selecting navigation method could be beneficial. It was found that the two best suited methods to accommodation diversity was locomotion with joystick, and teleportation. Lastly, other important aspects for such applications was discussed. Sound, movements, and intuitive interaction was found to improve the feeling of presence and authenticity of the virtual environment, thus improving the user experience. Through VR and photogrammetry, close to perfect replicas of real objects and buildings can be created. Users are given the ability to experience protected or endangered heritage, environments, and cultures from the past. VR can help reduce accessibility barriers, and securing equal opportunities for all.
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titleImproving open-air museum experience through immersive virtual reality
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel