dc.description.abstract | Denne masteroppgaven tar for seg en analyse av hvordan kjønnsidentitet tematiseres og
kommer til uttrykk i de tre barne- og ungdomsbøkene: Gutt og Jente later som (2017) av
Hilde Matre Larsen, Eksperimentet (2015) av Harald Nortun og Det ingen ser (2018) av Anna
Ahlund. Anmeldelsene av bøkene bemerker hvordan de utforsket utradisjonell
kjønnsidentitet. Tematisering av kjønnsidentitet er viktig å undersøke, fordi det er
betydningsfullt for barn og ungdom, men også for resten av samfunnet. Personer som
identifiserer seg som LHBT møter ofte flere fordommer og mindre forståelse fra samfunnet,
og barne- og ungdomslitteratur som tar for seg kjønnsidentitet, kan bidra til å spre kunnskap
og forståelse. For å undersøke hvordan kjønnsidentitet utrykkes i disse bøkene, brukes det
skeiv teori for å forklare definisjonen av kjønn, og for å vise hvordan kjønnsidentitet
behandles i samfunnet.
Kjønnsidentiteten kommer til uttrykk og tematiseres i en økende grad i bøkene,
ettersom alderen til leseren øker. Gutt og jente later som introduserer kjønnsidentitet på et
grunnleggende nivå, ved å tydeliggjøre skillet mellom «jeg og deg», og ved å vise at hvilket
kjønn man har, ikke spiller noen rolle når man leker sammen. Kjønnsidentitet i Eksperimentet
kommer tydelig til uttrykk i hvordan hovedkarakterene skildres med stereotypiske
kjønnsroller, noe som er motsatt til sitt biologiske kjønn. Motvekten til hovedkarakterene
skildres med samstemte tradisjonelle kjønnsroller og biologisk kjønn. Kontrastene viser
hvordan merkelappene rundt kjønnsidentitet, kan skape press og skam om en ikke føler
tilhørighet til det tradisjonelle. Det ingen ser uttrykker hvordan kjønnsidentitet skildres i et
fordomsfritt univers, der den utradisjonelle karakteren Fride med pronomenet «hen», har en
naturlig plass i historien. Samtidig som boken operer med et fordomsfritt univers, er det et
paradoks at noen av karakterene skildres ut ifra stereotypier. Analysedelen undersøker de
ulike uttrykkelsene og tematiseringene av kjønnsidentitet i et kjønnsperspektiv, og viser ved
en grundig gjennomgang, hvordan dette kommer til uttrykk og fremstilles i de tre utvalgte
bøkene. | |