Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorMitchell, Domhnall
dc.contributor.authorFrydeblad, Joakim Karna
dc.date.accessioned2021-09-24T18:32:54Z
dc.date.available2021-09-24T18:32:54Z
dc.date.issued2020
dc.identifierno.ntnu:inspera:55998679:22780562
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2781883
dc.description.abstractDenne avhandlingen forsøker å forklare hip-hop som en form for muntlig poesi, og hvordan hip-hop sangtekster kan gi innblikk i samtidskulturen til afro-amerikanere i dagens USA. Først så tar avhandlingen for seg særtrekk og kjennetegn ved hip-hop, og muntlig poesi, for å utforske hva disse to muntlige sjangerne har til felles, og hvorfor hip-hop bør regnes som en form for muntlig poesi. Avhandlingen forsøker også, og analysere sangtekster av amerikanske samtidsartister, Kendrick Lamar, Childish Gambino og Cardi B., for å utforske hvilke innblikk disse kan gi en til å forstå samtidskulturen og opplevelsene hos afro-amerikanere i dagens USA.
dc.description.abstractThis thesis aims to look at contemporary hip-hop songs as a form of oral poetry, and what insight close reading these song lyrics can give in to the present experiences of African- Americans in the United States. Firstly, this thesis focuses on features and characteristics of hip-hop, and oral poetry, in order to examine what these two oral forms have in common, and why hip-hop should be regarded as oral poetry. Secondly, this thesis attempts to close read or analyze hip-hop song lyrics from contemporary artists: Kendrick Lamar, Childish Gambino and Cardi B., in order to learn what insight these can give into the present experiences of African-Americans in the United States today.
dc.language
dc.publisherNTNU
dc.titleConcerning Black Lives
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel