Show simple item record

dc.contributor.advisorOmdal, Gerd Karin
dc.contributor.authorOpøien, Vilde Seines
dc.date.accessioned2021-09-24T18:32:14Z
dc.date.available2021-09-24T18:32:14Z
dc.date.issued2020
dc.identifierno.ntnu:inspera:54845176:20647031
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2781866
dc.description.abstractI denne oppgaven argumenterer jeg for at migrasjonslitteratur bør få større plass i norskundervisningen, basert på skolepolitiske dokumenter og tidligere undersøkelser på feltet. Videre viser jeg hvordan en slik prioritering kan være hensiktsmessig for elevenes forståelse av samfunnet de er en del av. Jeg gjør nedslag i skolepolitiske dokumenter for å vise hvordan de oppfordrer til bruk av migrasjonslitteratur. Tidligere undersøkelser indikerer imidlertid at migrasjonslitteraturen nedprioriteres til fordel for andre emner i norskfaget. Det ser ut til å være en uoverensstemmelse mellom hva skolepolitiske dokumenter oppfordrer til og hva som praktiseres i undervisningen. Med dette som utgangspunkt argumenterer jeg for at det er hensiktsmessig å gi migrasjonslitteraturen større plass i norskundervisningen. Videre viser jeg hvordan migrasjonslitteraturen kan bidra til elevenes forståelse av det moderne samfunnet. For å gjøre dette analyserer jeg fremstillingen av nasjonen Tante Ulrikkes vei (2017) av Zeshan Shakar og Alle utlendinger har lukka gardiner (2015) av Maria Navarro Skaranger. Den teoretiske forankringen for analysen er postkolonial teori. Analysen legger grunnlaget for oppgavens fagdidaktiske del, der jeg skisserer et undervisningsopplegg som kan bidra til at elevene utvikler sin forståelse av samfunnet som omgir dem.
dc.description.abstract
dc.language
dc.publisherNTNU
dc.titleMigrasjonslitteratur og samfunnsforståelse
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record