Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorEliassen, Knut Ove
dc.contributor.authorMagnussen, Olav André
dc.date.accessioned2021-09-24T18:32:05Z
dc.date.available2021-09-24T18:32:05Z
dc.date.issued2020
dc.identifierno.ntnu:inspera:54839630:13172245
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2781860
dc.description.abstractTittelen på masteroppgaven min er Wuthering Heights og anti-dannelsesromanen. Hypotesen min er at Brontës roman tar del i en litterær tradisjon for dannelsesromaner, men innehar noe unike karakteristikker som utfordrer konseptet dannelse. Min oppgave er derfor å utforske i hvilken grad boken holder seg til det tradisjonelle synet på et slikt konsept, eller vender seg bort fra det. For å besvare dette spørsmålet har jeg analysert noen av de mest sentrale punktene i romanen, inkludert dens topografi, narrative struktur og karakterer. Wuthering Heights er en kompleks roman som ikke lar seg kategorisere på en enkel måte, og det har derfor vært viktig for meg å diskutere andre litterære elementer, som gotiske og realistiske trekk, som en motvekt til oppgavens sentrale narrativ. Gjennom arbeidet har jeg funnet at boken stiller spørsmål ved et barns oppvekst, kreftene som påvirker det, det forutsatte målet for dannelse, samt de ulike resultatene som representerer. Som oppsummering kan det sies at selv om romanene inneholder elementer av dannelsesromanen, så kritiserer og utfordrer det konseptet dannelse mer enn det underbygger det.
dc.description.abstractMy master thesis is called Wuthering Heights and the anti-Bildungsroman. My hypothesis is that as part of a literary tradition of Bildungsromans, Emily Brontë’s book feature some unique characteristics that challenge the concept of Bildung. My main task, therefore, will be to determine to what extent it adheres to a traditional view of such a concept, or veers from it. To answer this question, I have analysed some key aspects of the novel, including its topography, narrative structure, and characters. Wuthering Heights is a complex novel that defies easy definition, and it has been important to me to discuss other literary features such as gothic and realistic elements as counterweight to the main narrative of my text. What I found through my work was that the novel raises several questions regarding a youth’s upbringing, the influences that act upon it, the perceived goal of Bildung, and the different outcomes the characters achieve. It can be summarised that, although the novel contains elements of the Bildungsroman, the scope and nature of these elements do more to question and criticize the concept than they substantiate it.
dc.language
dc.publisherNTNU
dc.titleWuthering Heights og Anti-dannelsesromanen
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel