Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorStrandhagen, Jan Ola
dc.contributor.advisorRomsdal, Anita
dc.contributor.authorSwensen, Desirée Linnemørken
dc.date.accessioned2021-09-24T18:23:11Z
dc.date.available2021-09-24T18:23:11Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:68457387:19825887
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2781757
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractDenne masteroppgaven tar for seg håndtering av husholdningsavfall i Trondheim, og undersøker hvilke muligheter som skapes ved hjelp av digitalisering. Problemstillingen som forsøkes å besvare er; Hvordan stiller Trondheim kommune seg til implementering av digitale løsninger for avfallshåndtering? For å besvare problemstillingen tas det utgangspunkt i tre forskningsspørsmål; Hvilke hovedmål og hovedfokus har Trondheim kommune som utgangspunkt i sitt daglige arbeid innen avfallshåndtering? Hvilke potensiale finnes ved innføring av digitalisering innen avfallshåndteringen i Trondheim, og hvilke motivasjonsfaktorer ligger til grunn for dette? Og hvilke utfordringer eller barrierer hindrer Trondheim kommune i å bruke digitalisering for å oppnå sine mål? Det har blitt gjennomført tre intervjuer av nøkkelpersoner i Trondheim Kommune, kommunalteknikk, avdeling vann, avløp og renovasjon, Trondheim Renholdsverk og Trondheim Bydrift. Det har også blitt gjennomført en dokumentanalyse som danner grunnlaget for en beskrivelse av hvordan avfallshåndteringen for husholdningsavfall og avfall i det offentlige rom gjennomføres i Trondheim i dag. Det blir identifisert at representantene sitt hovedfokus først og fremst går på å gjennomføre det lovpålagte kommunale oppdraget på en tilstrekkelig måte med videre ønsker om å øke effektivitet og å minimere utslipp fra avfallshåndteringen. I tillegg identifiseres noen mål med høy prioritet, slik som å øke andelen nedgravde avfallsløsninger og å øke materialgjenvinningsgraden for å nå EUs krav. Erfaringer innenfor digitalisering finnes innenfor smarte avfallsbeholdere som brukes til avfallsoppsamling i det offentlige rom, RFID-registrering på innkastløsninger slik som på avfallssug, og noe bruk av sensorer for nivåmåling i containere. Fremtidsplaner for digitalisering dreier seg om å utvide bruken av smarte avfallsbeholdere i det offentlige rom til å omfatte hele byen. Ruteoptimalisering kan bidra til store forbedringer, og dette kan inkluderes under innføring av et mer avansert «forsystem» i Trondheim renholdsverk, som skal bidra til både effektive ruter, og reduserte utslipp. I tillegg diskuteres nødvendigheten av et ettersorteringsanlegg for å oppnå målene innenfor materialgjenvinning. Barrierer eller utfordringer som påvirker Trondheim kommune når det kommer til innføring av digitale løsninger er først og fremst at avfallshåndteringen er en kompleks operasjon. I tillegg er det utfordrende at selve avfallet er komplekst og vanskelig å håndtere. Organisatoriske utfordringer er at digitalisering ikke prioriteres i arbeidet, og at det heller ikke settes av ressurser spesifikt for digitalisering.
dc.description.abstractThis master's thesis deals with the management of household waste in Trondheim, and examines the opportunities that are created with the help of digitization. The problem statement is defined; How does Trondheim municipality view the implementation of digital solutions for waste management? To answer the problem, three research questions are used; What are the main goals and focus areas of Trondheim Municipality as a starting point in its daily work within waste management? What potential is there in the introduction of digitization within waste management in Trondheim, and what motivating factors underlie this? And what challenges or barriers prevent Trondheim municipality from using digitalisation to achieve its goals? Three interviews have been conducted with relevant people in Trondheim Municipality, Trondheim Renholdsverk and Trondheim Bydrift. A document analysis has also been carried out, which forms the basis for a description of how waste management for household waste and waste in the public space is carried out in Trondheim today. It is identified that the representatives' main focus is first and foremost on carrying out the municipal assignment in a sufficient manner with further wishes to increase efficiency and to minimize emissions from waste management. In addition, some high-priority goals are identified, such as increasing the proportion of underground waste solutions and increasing the material recycling rate to meet EU requirements. Experience in digitization can be found in smart waste containers that are used for waste collection in the public space and RFID registration on underground waste solutions. Future plans for digitization include expanding the use of smart waste containers in the public space to include the entire city. Route optimization can contribute to major improvements, and this can be included with the introduction of a more advanced "forsystem" in the Trondheim Renholdsverk, which will contribute to both efficient routes and reduced emissions. In addition, the necessity of a sorting plant to achieve the goals within material recycling is discussed. Barriers or challenges that affect Trondheim municipality when it comes to the introduction of digital solutions are mainly that waste management is a complex operation. In addition, it is challenging that the waste itself is complex and difficult to handle. Organizational challenges are that digitization is not prioritized in the work, and that resources are not set aside specifically for digitization.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleDigitalisering i kommunal avfallshåndtering
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel