Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorOlsson, Nils
dc.contributor.authorWatz, Oda
dc.date.accessioned2021-09-24T18:21:28Z
dc.date.available2021-09-24T18:21:28Z
dc.date.issued2020
dc.identifierno.ntnu:inspera:57228123:20961804
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2781744
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractPå grunn av byggeprosjekters egenart og midlertidige karakter er erfaringsoverføring i og mellom byggeprosjekter utfordrende å systematisere. Dersom bedrifter mislykkes i å strukturere effektiv erfaringsoverføring kan de som resultat oppleve hemmet framgang, gjentakelse av ufordelaktige beslutninger, m.m. En voksende digital infrastruktur i byggeprosjekter fører til økende datagenerering som mange bedrifter ikke har de rette metodene, verktøyene eller strategiene for å utnytte effektivt. Det kan tyde på at det er et gap hva gjelder samspillet mellom erfaringsoverføring i og mellom byggeprosjekter og digitale verktøy som støtter slike prosesser. I tillegg kan byggebransjen karakteriseres ved at majoriteten av erfaring eksisterer som individuell kunnskap hos ansatte og ikke som organisatorisk kunnskap. Det er derfor interessant å utforske muligheter for å formalisere denne typen erfaringer slik at de kan nyttiggjøres ytterligere av organisasjonen. Denne oppgaven er skrevet i samarbeid med Statsbygg, og forsøker å svare på hvordan bedriften kan systematisere kontinuerlig erfaringsoverføring i gjennomføringen av sine byggeprosjekter. For å besvare dette gjennomføres en kartlegging av bedriftens verktøy og metoder for erfaringsoverføring, en evaluering av hvilket potensial som finnes i bedriften basert på en teoretisk tilnærming, og til sist fremleggelse av tiltak og organisatoriske endringer som kreves for etableringen av mer systematisk erfaringsoverføring. Forskningen kombinerer en kvalitativ casestudie med en litteraturstudie, der casestudien består av intervjuer og dokumentstudier. Det kunne ha blitt produsert ytterligere empirisk data for å heve kvaliteten på denne studien, for eksempel gjennom flere intervjuer. Statsbygg benytter mange verktøy og metoder som bidrar i prosesser knyttet til erfaringsoverføring, der prosessen med innhenting av data og informasjon er minst dekket. Prosessen med formidling og deling er godt dekket, men baserer seg stort sett på personlig initiativ og kan oppleves som ustrukturert. Erfaringsoverføring i Statsbygg karakteriseres ved god organisasjonskultur, frivillighet, fokus på kontinuerlig prosjektevaluering, men også utfordringer med systematisering i et varierende prosjektmiljø og stor en andel av implisitt kunnskap. Bedriften har potensial i å formalisere implisitt kunnskap, i å ytterligere utnytte mulighetsrommet skapt av økt digitalisering og papirløse byggeplasser og i å utvikle interne forventninger til prosedyrer for erfaringsoverføring. Ved å utarbeide målrettet erfaringsoverføring kan bedriften tilrettelegge ytterligere for effektiv og hensiktsmessig utnyttelse av interne ikke-materielle ressurser. Gjennom utbygging og etablering av endra bedre kultur for erfaringsoverføring basert på konkrete målsettinger, tilpassede systemer og strategisk implementering kan bedriften tilrettelegge for kontinuerlig innovasjon basert på systematisk erfaringsoverføring.
dc.description.abstract
dc.language
dc.publisherNTNU
dc.titleSystematisering av kontinuerlig erfaringsoverføring i prosjektbaserte organisasjoner
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel