Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKnut Ingar Westeren
dc.contributor.authorSynnøve Myrvang
dc.date.accessioned2021-09-22T16:03:51Z
dc.date.available2021-09-22T16:03:51Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:82754265:84569528
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2780486
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractDen raske digitale utviklingen medfører endringer for alle private og offentlige institusjoner både på organisasjonsnivå og for den enkelte ansatte. Denne oppgavens hensikt er å beskrive hvordan ansatte i Nord universitet opplever digitalisering og innføring av nye IT-system. Problemstilling: Hvordan opplever ansatte ved Nord universitet økt digitalisering? Problemstillingen er konkretisert gjennom forskningsspørsmål som omhandler ansattes opplevelse av hvordan digitalisering påvirker kvalitet og effektivitet, og hvordan de opplever innføring av nye IT-system. Jeg har også undersøkt om det er forskjell på ansattes opplevelse av digitalisering sett i forhold til hvor lenge de har vært ansatt ved Nord universitet For å utforske problemstillingen er det intervjuet åtte ansatte ved to fakultet, og laget en spørreundersøkelse som ble sendt ut til alle de ca 500 ansatte ved de samme fakultetene. Teorigrunnlaget for oppgaven er ulike teorier innen ledelsesteori, kunnskapsledelse, endringsledelse og Media Richness Theory. Myke data fra intervjuene ble systematisert og analysert ved hjelp av stegvis-deduktiv induktiv modell (Tjora 2017). Data fra spørreundersøkelsen ble behandlet i SPSS. Etter kategorisering og drøfting og en sammenstilling med resultat fra spørreundersøkelsen ble fire konsept presentert: «Riktig bruk av riktig system», «IT-system som sesongarbeid», «Effektivt- for hvem?» og «Demokrati og dialog». Oppgavens funn er blant annet at IT-system kan være et bra hjelpemiddel og bidra til høy kvalitet og effektivitet, men det er forutsatt at systemet oppleves brukervennlig og brukes ofte nok til at ansatte blir fortrolige med det. Ansatte ved Nord universitet ser ut til å ønske mer informasjon og større grad av medvirkning i digitale prosesser, og informantene påpeker at for en del digitaliseringsprosesser så virker resultatet å være en forflytning av oppgaver og forskyvning av ressursbruk fremfor en effektiviseringsgevinst for hele universitetet.
dc.description.abstractThe rapid digital development entails changes for all private and public institutions, both at the organizational level and at the individual level. The purpose of the thesis is to describe how employees at Nord University experience digitalisation and the introduction of new ICT systems. Thesis research question: How do employees at Nord University experience increased digitalisation? The problem is concretized through research questions dealing with employees' experience of how digitalisation affects quality and efficiency, and how they experience the introduction of new IT systems. I have also investigated whether there is a difference in employees' experience of digitalisation in relation to how long they have been employed at Nord University Eight employees at two faculties were interviewed, and a survey was made which was sent out to all the approximately 500 employees at the same faculties. The theoretical basis for the thesis is various theories within management theory, knowledge management, change management and Media Richness Theory. Soft data from the interviews were systematized and analyzed using a Stepwise-Deductive Induction strategy (SDI) (Tjora 2017). Data from the survey were processed in SPSS. After categorization and discussion and a compilation with results from the survey, four concepts were presented: "Correct use of the right system", "IT system as seasonal work", "Effective - for whom?" and «Democracy and dialogue». The findings of the thesis are, among other things, that the IT system can be a good tool for achieving quality and efficiency in teaching and research, provided that the system is perceived as user-friendly and is used often enough for employees to become familiar with it. Employees at Nord University seem to want more information and a greater degree of participation in digital processes, and the informants point out that for some digitalisation processes the result seems to be a transfer of tasks and a shift in the use of resources rather than an efficiency gain for the entire university.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleDigitalisering i Nord universitet
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel