Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorStiklestad, Trond
dc.contributor.authorKrutvik, Monika
dc.date.accessioned2021-09-22T16:03:12Z
dc.date.available2021-09-22T16:03:12Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:82754265:84570522
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2780477
dc.description.abstractOppgaven er en avsluttende del av Master i Public Administration, MPA, ved Handelshøyskolen i Trondheim, NTNU. I denne masteroppgaven settes søkelyset på rollen til mellomlederen ved helse- og omsorgsektoren i Trondheim kommune i radikal endringsprosess. Får de tilført tilstrekkelig med ressurser og støtte i forbindelse med implementeringen av et nytt pasientjournalsystem, Helseplattformen, i Trondheim kommune? Helseplattformen er et av de største pågående digitale innføringsprosjekt i Norge i dag og skal bidra til å støtte det nasjonale målbildet til Helse- og omsorgsdepartementet, «Én innbygger – én journal». Etter planen skal det nye pasientjournalsystemet tas i bruk av Trondheim kommune våren 2022. Undersøkelsesområdene og forskningen på problemstillingen i denne oppgaven er et viktig bidrag for å sette søkelys på mellomlederens rolle og behov for ressurser og støtte i radikale endringsprosesser. Økt forståelse av dette er viktig for å sikre en vellykket gjennomføring av en radikal endringsprosess som innføringen av Helseplattformen vil være. Dette er en kvalitativ casestudie og jeg har benyttet meg av semistrukturerte intervju for innsamling av data. Jeg har intervjuet åtte mellomledere ved ulike enheter i helse- og omsorgssektoren i Trondheim kommune. Jeg har benyttet meg av teori om mellomlederen, organisasjoner, strategier, ledelse og endringsprosesser som grunnlag for mitt arbeide med oppgaven. Mine hovedfunn er at mellomlederen, så langt i implementeringen av Helseplattformen, opplever å få tilført tilstrekkelige ressurser og støtte i sin oppgave som endringsagent. Det er imidlertid variasjoner for hvordan informantene opplever støtten og hvilke behov for støtte de mener å ha. Informantene påpeker også på viktigheten av at nødvendig støtte videreføres til prosjektet avsluttes. Funn viser også at mellomlederen har god forståelse for egen rolle, og ser på seg selv som en betydelig og viktig ressurs i implementeringsprosessen. Videre viser undersøkelsene at forventninger skaper press på mellomlederen og at mellommenneskelige og kulturelle aspekter i organisasjonen er avgjørende for implementering av Helseplattformen.
dc.description.abstractThe thesis is a final part of the Master in Public Administration, MPA, at the Trondheim School of Business, NTNU. In this master's thesis, the focus is on the role of the middle manager at the health and care sector in Trondheim municipality in a radical change process. Do they receive sufficient resources and support in connection with the implementation of a new patient record system, Helseplattformen, in Trondheim municipality? Helseplattformen is one of the largest ongoing digital projects in Norway today and will contribute supporting the national goal of the Ministry of Health, «One inhabitant - one journal». According to the plan, the new patient record system will be taken in use by Trondheim municipality in the spring of 2022. The study areas and research on the issue in this thesis are an important contribution to shed light on the middle manager's role and need for resources and support in radical change processes. Increased understanding of this is important to ensure a successful implementation of a radical change process that the introduction of Helseplattformen will be. This is a qualitative case study and I have used semi-structured interviews to collect data. I have interviewed eight middle managers at various units in the health and care sector in Trondheim municipality. I have used the theory of the middle manager, organizations, strategies, management, and change processes as a basis for my work. My main findings are that the middle manager, so far in the implementation of Helseplattformen, experiences being provided with sufficient resources and support as a change agent. However, there are variations for how the informants experience the support and what needs for support they believe they have. The informants also point out the importance of continuing the necessary support until the project is completed. Findings also show that the middle manager has a good understanding of its own role, and sees themself as a significant and important resource in the implementation process. Furthermore, the surveys show that expectations create pressure on the middle manager and that interpersonal and cultural aspects in the organization are crucial for the implementation of Helseplattformen.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleMellomledere som endringsagenter - tar de oppgaven?
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel