Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorNowostawski, Mariusz
dc.contributor.authorSolheim, Jakob
dc.date.accessioned2021-09-22T16:02:06Z
dc.date.available2021-09-22T16:02:06Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:81988689:22629612
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2780448
dc.description.abstractDette prosjektet undersøkte i hvilken grad diegetiske elementer påvirker en spiller's innlevelse (immersion). En spørreundersøkelse ble satt opp og distribuert til 102 deltakere for å bedre kunne forstår spilleres vaner, preferanser og deres oppfatning av innlevelse (immersion). I tillegg ble det utført et spilltest-eksperiment med et mål om å undersøke effektene av diegetiske elementer med og uten opplæring hos deltakerene. Resultatene fra spørreundersøkelsen viser en mendge forskjellige oppfatninger blant deltakerne med tanke på innlevelse (immersion), samt ved motivasjonsfaktorer knyttet til sekundæraktiviteter og frivilling utforsking i spill. Resultatene fra spilltest-eksperimentet kan ikke ansees som konklusive grunnet et lavt antall deltakere. Likevel kan resultatene indikere at enkelte faktorer som innlevelse (immersion), klarhet og effektivitet blir påvirket i varierende grad diegetiske elementer. Dette kan potensielt være nyttige data ved valg av fremtidige studier innenfor dette feltet.
dc.description.abstractThis project investigated the impact that diegetic elements in video games have on the player’s level of immersion. In order to gain a better understanding of player habits, preferences and their perception of the term immersion, a questionnaire was created and distributed to 102 participants. Furthermore, a playtest experiment studying the effects of diegetic elements with and without onboarding was conducted. The results from the questionnaire showed a variety of different perceptions among participants with regards to immersion, along with motivational factors pertaining to engaging in side activities and voluntary exploration in video games. While the results of the playtest experiment can not be considered conclusive due to a low number of participants, there are indications that certain factors, such as clarity, efficiency and immersion, are affected by diegetic elements to various degrees. The data collected in the study and future data collected hold potential with regards to future studies within the field.
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titleOpen World Navigation and the Effects of Diegetic Elements in Video Games
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel