Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorErikstad, Stein Ove
dc.contributor.advisorEndresen, Øyvind
dc.contributor.authorSkåre, Ola Gundersen
dc.date.accessioned2021-09-21T16:30:11Z
dc.date.available2021-09-21T16:30:11Z
dc.date.issued2020
dc.identifierno.ntnu:inspera:54166542:20963175
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2780125
dc.description.abstractI denne masteroppgaven undersøker vi verdien av å fremtids forsikre cruise skip ved å designe for fleksibilitet. Utforske verden med cruise skip har vært populært i flere tiår, og i de senere årene har cruise industrien blitt rapportert som en av de kjappest voksende segmentene innenfor turisme sektoren. Med et økende fokus på klimaet generelt og med mere bevissthet om cruise skip sine utslipp er cruise industrien nå mere enn noe annet shipping segment presset til å bli «grønnere» og til å redusere utslipp. IMO adopterte nylig en ambisjon om å drastisk redusere klimagassutslipp fra internasjonal shipping, men hva de spesifikke tiltakene vil inkludere er fortsatt usikkert. Lokale utslipps regimer er også vurdert, som for eksempel i de norske verdensarvfjordene hvor bare nullutslipps cruise skip er forventet tillatelse til å seile fra 2026. Lav- og nullutslipps teknologi for skip blir for øyeblikket testet i pilot prosjekter, og flere alternative drivstoff med potensialet til å være mere miljøvennlige er foreslått. Men hva som blir den foretrukne teknologien og drivstoffet for morgendagens skip er fortsatt usikkert. Til å sette en verdi på fleksibilitet i cruise skip design er et generisk rammeverk for verdisetting av fleksibilitet som bygger på epoch-era analyse og real opsjons analyse med Monte Carlo simulering foreslått. Dette rammeverket bruker en strukturert stegvis tilnærming for å sette verdi på fleksibilitet i skips design og inkluderer følgende seks steg: bakgrunn beskrivelse, modellering av fremtiden, identifisere fleksibilitet, sette verdi på design, sette verdi på fleksibilitet og sensitivitets analyse. Det underliggende målet til dette rammeverket er å legge til rette for dialog mellom maritime eksperter og tekniske eller ikke-tekniske beslutningstakere. To ulike fleksible cruise skip design er analysert i det generiske rammeverket for verdsetting av fleksibilitet, et LNG dual fuel cruise skip og et ammoniakk klart cruise skip. Real opsjons analyse med Monte Carlo simulering er brukt for å estimere verdien av fleksibilitet, ettersom dette er den foretrekkende metoden for å sette verdi på mere komplekse real opsjoner. Epoch-era analyse er brukt for å generere fire fremtidige scenarioer innen teknologi, pris og tilgjengelighet av drivstoff og miljøreguleringer. Til å verdsette ytelsen til cruise skip designene er netto nåverdi metoden brukt. Resultatene fra case studien viser at begge de fleksible designene yter bedre enn baseline designet (det ikke-fleksible designet) i hver era, med unntak av ett. Dette gjelder det ammoniakk klare cruise skipet i era 2 («fremtids scenario 2»), hvor baseline designet yter bedre. Likevel, når vi evaluerer de fleksible cruise skip designene over alle eraene yter begge de fleksible designene bedre enn baseline designet. Resultatene fra case studien illustrerer at å fremtids forsikre cruise skip ved å designe for fleksibilitet generelt har en høy verdi. Når det er sagt viser resultatene og sensitivitets analysen også at fleksibilitet kommer med en kostnad, og hvis denne kostanden blir for stor vil verdien av fleksibilitet enten bli veldig lav eller forsvinne totalt. I tillegg viser resultatene fra case studien av verdien av fleksibilitet er høyt avhengig av hvordan fremtiden blir. I case studien yter det ammoniakk klare skipet best i baseline eraen, som på mange måter er den eraen vi har mest troen på at skal forekomme, mens LNG dual fuel skipet yter best når vi evaluerer over alle eraene. Det er derfor vanskelig å si hvilket av de fleksible designene som vil bli den beste investeringen. Hvilket av de fleksible designene som er mest fortrukket vil derfor relatere seg til hvilken fremtid beslutningstakeren har mest troen på.
dc.description.abstractIn this thesis, we investigate the value of future-proofing cruise ships by designing for flexibility. Exploring the world by cruise ships has been popular for decades, and in recent years, the cruise industry has been reported as one of the fastest-growing segments in the tourism sector. With the increasing focus on the climate in general, and more awareness about cruise ships emissions is the industry now more than any other shipping segment being pushed to become "greener" and to reduce emissions. The IMO recently adopted their ambition to drastically reduce GHG emissions from international shipping, but what the specific measures will include are still uncertain. Local emission regimes are also being considered, as in the Norwegian world heritage fjords, where only zero-emission cruise ships are expected to be allowed entrance after 2026. Low- and zero-emission technology for ships are currently tested in pilot projects, and several alternative fuels with the potential of being more environmentally friendly are proposed. However, what will be the preferable technology and fuel of tomorrow for ships is still uncertain. To value flexibility in the cruise ship designs, a generic flexibility valuation framework which builds on epoch-era analysis and real options analysis with Monte Carlo simulation is proposed in this thesis. This framework applies a structured stepwise approach for valuing flexibility in ship design and includes the following six steps: background description, modelling the future, identify flexibility, design valuation, value flexibility, and sensitivity analysis. The underlying aim of this framework is to facilitate dialogue between maritime experts and technical or non-technical decision makers. Two different flexible cruise ship designs are analysed in the flexibility valuation framework, an LNG dual fuel cruise ship and an ammonia ready cruise ship. Real options analysis with Monte Carlo simulations is used for estimating the value of flexibility, as this is the preferable method for valuing more complex real options "in" systems. The epoch-era analysis is used to generate four future scenarios within technology, price and availability of the fuel, and environmental regulations. To value the performance of the cruise ship designs the Net Present Value (NPV) method is used. Results from the case study show that both of the flexible designs perform better than the baseline design (inflexible design) in each era, except for one. This applies to the ammonia ready design in era 2 ("future scenario 2"), where the baseline design outperforms it. However, when evaluating the flexible cruise ship designs over all eras, both of the flexible designs perform better than the baseline design. The results from the case study, illustrate that designing future-proof cruise ships by flexibility generally has a high value. However, the results and the sensitivity analysis also shows that flexibility comes with a cost, and if this cost becomes too high, the value of flexibility may be low or even disappear. Additionally, results from the case study show that the value of flexibility is highly dependent on how the future evolves. In the case study, the ammonia ready design performs best in the era we believe is the most likely one, while the LNG dual fuel design performs best when evaluating over all eras. It is, therefore, difficult to say which of the flexible designs that will be the best investment decision. Thus, which flexible design to invest in is more related to which future the decision maker believes in most.
dc.language
dc.publisherNTNU
dc.titleFuture-Proofing Cruise Ships by Designing for Flexibility
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel