Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorTorp, Olav
dc.contributor.authorGjerdingen, Mads
dc.date.accessioned2021-09-20T16:27:09Z
dc.date.available2021-09-20T16:27:09Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:67483982:46940538
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2779527
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractBygg- og anleggsbransjen anses, sammen med mat, som en av de viktigste grunnsteinene i et moderne samfunn. Bransjen er stor og viktig for økonomi, utvikling og sysselsetting, men det kommer frem at bransjen har en synkende arbeidsproduktivitet. Prosjektene blir stadig større og mer komplekse, som fører til et behov for å tenke nytt og finne løsninger som får prosjektene mer produktive og kostnadseffektive. En forbedringsmetode som fremmer økt produktivitet er Lean Construction. Lean Construction er inspirert av Toyota sitt produksjonssystem hvor det fokuseres på å fjerne sløsing og kun gjøre det som fører til verdi i prosjektet. Knyttet til planlegging er det mer spesifikt bruken av metoden Last Planner System som skal bistå for å håndtere prosjektet. Denne oppgaven har som hensikt å se hvordan man på en best måte kan implementere Last Planner System i en entreprenørbedrift. For å svare på dette er det utarbeidet og svart på tre forskningsspørsmål. Det er gjennomført et litteraturstudie for å oppnå en bred forståelse og oversikt over feltet og hvilke utfordringer og suksessfaktorer som kan oppstå i en implementeringsfase. Videre er det sett på et casestudium for et pilotprosjekt med bruken av LPS. I casestudiet er det utført en spørreundersøkelse på prosjektet og deretter er det intervjuet 5 nøkkelpersoner i lys av resultatene fra spørreundersøkelsen. Resultatet viser fellestrekk med utfordringene som er belyst i litteraturen. Det kommer frem av casestudiet at prosjektet har noen utfordringer knyttet til trening, opplæring, forankring i ledelsen, involvering av eksterne og interne, kulturbarriere og store uforutsette endringer i prosjektet. Basert på utfordringene som kommer frem er det utarbeidet syv suksessfaktorer for å fremme en bedre implementering av LPS. Disse suksessfaktorene er: 1. Trening og etabler bevissthet 2. Etabler et entusiastisk og kunnskapsrikt tverrfunksjonelt kjerneteam og utvikle mål 3. Teamintegrering og mindre morselskap integrering 4. Lag eksempler på milepæler 5. Vurder å involvere byggherre og underentreprenører 6. Sett langsiktige og kortsiktige ambisjoner 7. Få til en kultur med eksperimentering, kontinuerlig læring og selvvurdering
dc.description.abstractThe construction industry, together with food, is considered one of the most important cornerstones of a modern society. The industry is large and important for the economy, development and employment, but it appears that the industry has declining labor productivity. The projects are getting bigger and more complicated, which leads to a need to think new and find solutions that make the projects more productive and cost- effective. One improvement method that promotes increased productivity is Lean Construction. Lean Construction is inspired by Toyota's production system where the focus is on removing waste and only doing what leads to value in the project. Related to planning, there is a more specific use of the method Last Planner System that will assist in handling the project. This thesis aims to see how to best implement the Last Planner System in a construction company. To answer this, three research questions have been prepared and answered. A literature study has been conducted to gain a broad understanding and overview of the field and the challenges and success factors that may arise in an implementation phase. Furthermore, a case study for a pilot project with the use of LPS has been considered. In the case study, a survey was conducted on the project and then 5 key people were interviewed in light of the results from the survey. The results show commonalities with the challenges highlighted in the literature. It emerges from the case study that the project has some challenges related to training, education, anchoring in management, involvement of external and internal, cultural barrier and major unforseen changes in the project. Based on the challenges that emerge, seven success factors have been developed to promote a better implementation of LPS. These success factors are: 1. Training and establish awareness 2. Establish an enthusiastic and knowledgeable cross-functional core team and develop goals 3. Team integration and smaller parent company integration 4. Makeexamplesofmilestones 5. Consider involving the client and subcontractors 6. Set long-term and short-term ambitions 7. Create a culture of experimentation, continuous learning and self-assessment
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleHvordan kan man på en best måte implementere Last Planner System i et entreprenørfirma?
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel