Safety Performance in The Maintenance, Repair, Alteration and Addition (RMAA) Sector of The Construction Industry
Abstract
Mellom 2014 og 2018 rapportert den Norske bygge- og anleggsnæringen den fjerde høyesteulykkesraten for alvorlige arbeidsulykker, og nest flest alvorlige arbeidsulykker totalt, av 14 industrierklassifisert av Statistisk sentralbyrå (SSB). Arbeid i forbindelse med reparasjon, vedlikehold, drift ogrenovasjon (RMAA) utgjør en stor del av den totale bygge- og anleggsindustrien, men blir ofte til enviss grad oversett av investorer og beslutningstakere. Flere kilder hevder at RMAA-arbeidere er utsattfor et høyere antall skader – både alvorlige og mindre alvorlige – enn det produksjonsarbeidere i byggeoganleggsindustrien er. Denne oppgaven prøver å besvare hvorvidt dette faktisk er tilfellet i Norge. Etannet mål med oppgaven har vært å se om det er spesifikke aspekter ved RMAA-sektoren med klareforbedringspotensialer med tanke på sikkerhetsytelse. Funnene i denne oppgaven er uklare i så måte.Intervjuer med RMAA-representanter avdekket at de generelt var godt fornøyd med dagens situasjonmed tanke på sikkerhet. Det bør bemerkes at tre dødsfall ble nevnt i intervjuene, men at alle disse skjeddei forbindelse med produksjonsarbeid – og altså ikke i forbindelse med RMAA-arbeid. Heller ikkestatistiske vurderinger har kunnet bekrefte eller avkrefte at RMAA-arbeid er farligere ennproduksjonsarbeid; fordi skadestatistikken ikke er kategorisert på en måte som gjøre det mulig å vurderesikkerhetsytelsen til de to sektorene separat. Noen vurderinger av økonomisk statistikk er også foretattfor å gi investorer og beslutningstakere insentiver til i høyere grad å prioritere RMAA-sektoren; ogsektoren er definitivt viktigere økonomisk sett, enn den er synlig. Tyskland og Storbritannia (GB) harprodusert separat statistikk for årlig økonomisk produksjon både for RMAA-arbeid og forproduksjonsarbeid. Dessverre er det ikke gjort tilsvarende separering av de to sektorene i den norskestatistikken for økonomisk produksjon i bygge- og anleggsbransjen. Underrapportering avarbeidsulykker er et stort problem i mange land, men det eksisterer indikatorer på at situasjonenmuligens er verre i Norgen (hvor det har blitt estimert at 77,5% av arbeidsulykker ikke rapporteres) enni mange andre land, inkludert Danmark (45%) og Sverige (>70%). Selv medregnet denne høyeunderrapporteringen presterer Norge bra i forhold til mange, inkludert Danmark; og ganske likt medSverige. Alle intervjuobjektene fremhevet et strengt lovverk som mye av årsaken til den relativt godesituasjonen in Norge. På grunn av dette har også arbeidsmiljøloven blitt gjennomgått, og det er tydeligat loven gir lite spillerom for farlig praksis på arbeidsplassen, uavhengig av om det er RMAA- ellerproduksjonsarbeid det dreier seg om. Between 2014 and 2018 the Norwegian construction industry recorded the fourth highest seriousaccident rate, and the second highest number of serious accidents among 14 industries classified byStatistisk sentralbyrå (SSB). The repair, maintenance, alteration and addition (RMAA) sectorconstitutes a large part of the construction industry, but it tends to be somewhat overlooked by investorsand decision makers. Several sources claim that RMAA workers are susceptible to more accidents –both severe and less severe ones – than production workers within the construction industry. This thesistries to answer whether this is the case in Norway. Another goal of the research has been to find outwhether there are particular aspects of RMAA work that has a clear potential for improved safetyperformance. The findings of this thesis are inconclusive as regard to these goals. Interviews withRMAA representatives revealed that they generally seemed happy with the current state of safety intheir work. It should be noted that three fatal accidents were mentioned during the interview, but that allhad occurred during production work – not during RMAA work. Neither were statistical assessmentsable to confirm or discard whether RMAA work is more dangerous than production work; as Norwegianaccident statistics are not categorized in a way that makes it possible to separately assess safetyperformance in the two sectors. Some economic assessments have also been performed in this thesis tocreate incentives for decision makers and investors to consider the RMAA sector more thoroughly; andthe sector is indeed more important economically speaking, than it is visible. Germany and Great Britain(GB) have produced separate statistics of annual monetary output ascribed to RMAA work and theoutput ascribed to production work. Unfortunately, this distinction is not used for the economic statisticsof the Norwegian construction sector. Under-reporting of occupational accidents is an extensive problemin many countries, but indications exist that the problem may be worse in Norway (where estimateshave been made that 77,5% of all occupational accidents go unreported) than in many other nations,including Denmark (45%) and Sweden (>70%). However, even when accounting for the high relativenumber of unreported accidents, the Norwegian construction industry’s safety performance comparesfavourably to many countries, including Denmark; and similar to Sweden. All interviewees highlightedstrict laws and regulations as one of the main reasons for this success. Consequently, arbeidsmiljølovenhas been reviewed, and has indeed been found to give little leeway for unsafe business practices,regardless of it is RMAA- or production work being performed.