Show simple item record

dc.contributor.advisor
dc.contributor.authorMaaby, Alexander Jensen
dc.date.accessioned2021-09-15T16:50:09Z
dc.date.available2021-09-15T16:50:09Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:77286548:25715594
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2778078
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractMangel på trening er et økende problem i verden, og Covid-19-pandemien har bare forverret problemet ved å redusere mobiliteten vår og ved å treffe de som sliter med fedme hardere. En type spill finnes som kan være med å snu denne trenden, de kalles exergames (en kombinasjon av det engelske ordet ‘exercise’ og ‘games’, altså treningsspill), og de inkluderer trening i den tradisjonelt stillesittende aktiviteten som videospill er. Vanligvis har disse spillene vært enkle og billig produserte nisje titler eller såkalte indie spill, som får liten eller ingen oppmerksomhet, med noen åpenbare unntak slik som Pokémon Go. Dette prosjektet har som mål å se på hva som kan få et exergame til å appellere til flere mennesker, og som et resultat også få flere til å trene. Denne rapporten starter med en forstudie som oppsummerer viktige aspekter ved exergames og dataspill generelt. Med spesielt fokus på hvordan man holder spillere engasjert, samt hvordan metodikk som benyttes blant populære dataspill på markedet. Teorier om hva som gjør spill underholdende blir også studert. Basert på forskningen i forstudiet skisserer rapporten en rekke elementer og designprinsipper som hjelper til med å gjøre dataspill effektive og morsomme. Begrensningene til forskjellige teknologiske plattformer for exergames blir også oppsummert og diskutert. Som et resultat av forarbeidet blir et exergame navngitt Pedal Hero utformet. Dette spillet er et rollespill med funksjonalitet inspirert av kommersielt vellykkede tradisjonelle dataspill som Slay the Spire og Final Fantasy. En prototype basert på dette spillet ble laget med de viktigste funksjonene fra det foreslåtte designet. Den resulterende prototypen ble testet av en gruppe forsøkspersoner for å avgjøre om treningen den leverer er tilstrekkelig og tilstrekkelig nok. Resultatene hadde et positivt resultat hvor alle testpersonene viste høy grad av anstrengelse, og sa at spillet var morsomt å spille, og at det gjorde trening lettere. Omfanget av eksperimentet er imidlertid begrenset, så det er vanskelig å utvide disse resultatene til en større befolkning. Som et resultat foreslår prosjektet sterkt videre studier og videreutvikling av ideen.
dc.description.abstractLack of exercise is a growing problem in the world, and the Covid-19 pandemic has only made the problem worse by reducing our mobility and having a stronger effect on those that struggle with obesity. One type of game seeks to reverse this trend, they are called exergames (a combination of the word exercise and game) and they incorporate exercise into the traditional sedentary activity of video games. Typically these exergames have been simple and cheaply produced niche titles that get little to no mainstream recognition, with some obvious exceptions such as Pokemon Go. This project has as objective to look into what can make exergames appeal to more people and as a result also make more people exercise. This report starts with a prestudy that determines key aspects of exergames and video games in general. Particularly looking at how to keep players engaged, looking at success and methodology of current on the market games. Theories on what makes games enjoyable are also studied. Based upon the research in the prestudy, the report outlines a range of elements and design principles that help make video games effective and enjoyable. The constraints of different technological platforms for exergames are also studied and discussed. As a result of all the research, the idea of a game called Pedal Hero is detailed. This game is a role-playing game with mechanics based upon commercially successfully traditional video games like Slay the Spire and Final Fantasy. A prototype for this game was created with the most important features from the proposed design. The resulting prototype was tested by a group of test subjects to determine whether the exercise it supplies is sufficient and enjoyable enough. The results had a positive result with all the test subjects showing high degrees of exertion, stating the game was fun to play and that it made cardiovascular exercise easier. The scope of the experiment is however limited so extending these results to a larger population is difficult. As a result the project strongly suggests further studies and further development.
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titlePedal Hero
dc.typeMaster thesis


Files in this item

FilesSizeFormatView

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record