Show simple item record

dc.contributor.advisorSu, Xiaomeng
dc.contributor.authorGjetsund, Erica
dc.contributor.authorJenserud, Victoria
dc.date.accessioned2021-09-15T16:49:23Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:83511437:83539815
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2778070
dc.description.abstractDenne bacheloroppgaven er skrevet etter forslag fra Avinor AS, et statlig-eid selskap som har ansvar for å planlegge, bygge ut og drive 44 statlig eide lufthavner. Avinor ønsket en modenhetsvurdering knyttet opp mot konsernets evne til å være datadrevet. I forbindelse med oppgaven ble det oppdaget et gap i markedet, da eksisterende modenhetsmodeller ofte er dårlig dokumentert og legger til rette for at kun én ansatt skal gjennomføre vurderingen på vegne av hele organisasjonen. Det kreves derfor, i mange tilfeller, hjelp fra et konsulentselskap for å forstå- og tolke resultatene fra vurderingen. Bacheloroppgaven gjør rede for utviklingen av en modenhetsmodell som baserer seg på forskningsmetodikken «Design Science Research», samt et kontinuerlig samarbeid med Avinor for å sikre en iterativ utvikling av modellen. Modellen vil i motsetning til flere andre alternativer, definere modenhet som et resultat av menneskene i organisasjonen, fremfor modning av teknologien, og ble i etterkant av utviklingen utprøvd i enkelte enheter hos Avinor for å kartlegge organisasjonens datadrevne modenhet. I tillegg ble det gjennomført en kvalitetssikring etter gjennomført undersøkelse for å evaluere brukervennlighet, egnethet og troverdighet. Områdene ble validert og sikret etter kravene i forskningsmetodikken og gjennom dybdeintervjuer med nøye utvalgte ansatte i Avinor. Den utviklede modenhetsmodellen er vurdert som dekkende for sitt bruksområde og målsetning. I forbindelse med en større oppgave ville det vært ønskelig å øke nytteverdien gjennom automatisering i form av en programvareapplikasjon, eller en nettside. I en slik situasjon ville det også vært mulighet for å gjennomføre nye iterasjoner basert på innsikt fra andre organisasjoner, da vi denne utviklingsprosessen har måtte begrense oppgaven til å være basert på akademisk litteratur, allerede eksisterende modenhetsmodeller og kompetansen til de ansatte i én organisasjon.
dc.description.abstractThis bachelor thesis is written on request from Avinor AS, Norway's wholly-owned state limited company under the Norwegian Ministry of Transport and Communications, and is responsible for the development and operation of 44 state-owned airports. Avinor had a desire to map out their current situation regarding data-driven decision-making. We discovered that existing maturity models often are poorly documented and typically facilitates only one individual to complete the assessment on behalf of the entire organization. Maturity models are therefore often used as a selling point by consulting companies since they are required as expert help to understand and interpret the results that came from the assessment. The thesis covers the process of developing a maturity model based on the research methodology “Design Science Research”, as well as a continuous collaboration with Avinor to ensure an iterative development and composition of the model. In contrast to several other maturity models on the market, our model will be defined by the maturation of those within the organization, rather than the technology. After developing the model, it was deployed as a survey by the employees in Avinor to map the organization's data-driven maturity. In addition, quality assurance was carried out after the survey, to evaluate user-friendliness, suitability, and credibility. The model, as well as the results, were validated and secured according to the requirements of the research methodology and through in-depth interviews with carefully selected Avinor employees. The newly developed maturity model was evaluated as adequate for its purpose and set goals. In a larger thesis, there would be additional benefits from automation in the form of a software application. A larger thesis would also make it efficient to carry out several additional iterations based on insights from other organizations since we in this development process have leveraged academic literature, existing maturity models, and the competence of the employees in Avinor only.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleModenhetsmodell for måling av datadrevenhet i organisasjoner
dc.typeBachelor thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record