Show simple item record

dc.contributor.advisorHolt, Alexander
dc.contributor.authorEggum, Randi
dc.contributor.authorMcCulloch, Maria Kleppestø
dc.date.accessioned2021-09-15T16:46:46Z
dc.date.available2021-09-15T16:46:46Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:83510435:83529145
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2778047
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractEn sjåfør bruker blikket aktivt under bilkjøring for å orientere seg i miljøet, ta avgjørelser og håndtere farlige situasjoner. Oppdragsgiver 3D Motion Technologies vil undersøke mulighetene til å bruke VR og maskinlæringsteknologi for å analysere blikkbruken til en sjåfør. Relevante mulige bruksområder er for kjøreopplæring og forsking. Til dette trenger de en kjøresimulator som fungerer i VR, og som henter inn blikkdata til brukeren. Formålet med dette prosjektet er å begynne å utvikle denne kjøresimulatoren. Prosjektet har produsert et grunnlag for en kjøresimulator, med de ønskede komponentene på plass. Produktet består av flere moduler med enkle implementasjoner som er lette å bytte ut og utvide, i tillegg til at det ved hjelp av eksempelmiljø demonstrerer mulighetene for videreutvikling. Det har også blitt gjennomført en studie som undersøkte hva faglitteraturen forteller om blikkmønstre i ulike kjøresituasjoner. Studien undersøkte hvilke situasjoner som er godt representert i litteraturen og hvor litteraturen er mangelfull. Fra studien ble det definert et sett med kjøresituasjoner og tilhørende blikkmønstre. Listen bærer preg av at det var vanskelig å finne blikkbruk relatert til spesifikke kjøresituasjoner, og det var kjøresituasjoner som vi ikke fant noe blikkbruk relatert til. Et slikt resultat avdekker områder hvor det er et behov for videre forsking. Videre prosjekter anbefales å begynne å undersøke en konkret retning for produktet. Ta i bruk resultatene fra denne rapporten, og bruk dem for å identifisere hvilke områder av produktet som trenger justering og hvilke områder som en klare til bruk ut for å nå retningen som ble identifisert.
dc.description.abstractA driver utilizes their perception to orient themselves in their environment, to make decisions and handle hazardous situations. The client 3D Motion Technologies wishes to examine the possibility of using VR and artificial technology to analyze the perception patterns. Possible practical uses for this includes driver’s education and research. To achieve this, they need a driving simulator that works in a VR environment, that collects perception data from the user. The purpose of this project is to start development on this simulator. The project has produced the basis for a driving simulator. The product consists of several modules that are easy to switch out and replace or extend. The product also includes several example environments that demonstrates the product and the possibilities for further development. In addition to the product, a study of the existing literature has been conducted. The study examines what exists of literature and research concerning perception in driving; Both on which situations are well represented in the research, and where the research is lacking. The results were compiled into a list of situations of interest. The list is affected by the difficulty in finding research on perception done tied to specific situations, and a few common driving situations were difficult to find research on perception all-together. Such a result indicates a need for more research. Future projects should also start defining a direction for the product. The results of this report should be put in use to identify which parts are ready to use, and which needs adjustment to reach the desired direction.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleUtvikling av en kjøresimulator i VR for blikkanalyse
dc.typeBachelor thesis


Files in this item

FilesSizeFormatView

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record