Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorEngesmo, Jostein
dc.contributor.authorVikhagen, Bjørnar Glomset
dc.date.accessioned2021-09-15T16:38:17Z
dc.date.available2021-09-15T16:38:17Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:83511437:83539836
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2778010
dc.description.abstractI dag og i fremtiden vil digitalisering av arbeidsplasser og i samfunnet skje i stor hastighet. Utviklingen har medført at stadig mer av det som skjer av arbeidsoperasjoner i en organisasjon har i seg element av teknologi, og teknologi angår derfor stadig flere ansatte. Flere trenger derfor kompetanse og forståelse for området. Ikke minst trenger vi ledere som forstår digitalisering og de mulighetene som ligger her. Å forstå mulighetsbildet handler om mye mer enn å forstå teknologien eller å mestre IKT verktøyene; det handler like mye om ledelse av endring og transformasjon, mennesker og organisasjonskultur, samt strategiske prosesser som peker på ønsket utvikling. I oppgaven min har jeg undersøkt hvordan digitale transformasjonsledere opplever faktorer som digital modenhet og organisasjonskultur, strategisk retning for arbeidet, og betydning av ledelse og organisering i arbeidet med å utvikle en digitalt moden organisasjon. Mitt studie er basert på å analysere to kvalitative intervju av to digitaliseringsledere i to store organisasjoner, opp i mot relevant teori knyttet til digital transformasjon. Målet mitt var å finne det interessante i disse to enkelttilfellene. Funnene mine viser at begge organisasjonene har forankret sitt digitale transforasjonsarbeid i overordnede strategier, om enn på en litt ulik måte. De har ideer om organisasjonenes digitale modenhet, men baserer denne forståelsen på litt ulikt materiale/ metoder. Når det gjelder verdien av ledelse som faktor i arbeidet har de og bevisste holdninger til dette, og det kan også se ut som om en utvidet forståelse av ledelsesbegrepet ligger til grunn for noe av det som kommer frem i intervjuene. Oppsummert sitter jeg igjen med noen refleksjoner eller nye spørsmål som jeg belyser til slutt i oppgaven. De oppsummerende refleksjonen er strukturert under følgende: Måle digital modenhet eller måle kultur for endring- to sider av samme sak? Kartlegge dagens situasjon eller peke på mål og retning? - hva er mest effektivt? Å ha en digital strategi er kanskje ikke det avgjørende- innholdet og innretningen av strategien kan være avgjørende? Ledelse og organisering kan være en avgjørende suksessfaktor - men hva snakker vi egentlig om?
dc.description.abstractThe workplace, and society as we know it, is rapidly becoming digitalized. This development has led to big parts of work operations and processes having elements of technology, which means many employees will be affected. For this development to be a positive change, we need individuals with knowledge and understanding of IT. Leaders, in particular. But these leaders need to understand more than just the IT and the technology; they need to be front-figure leaders for change and transformation, understand the people they are attempting to lead, as well as have a solid grasp of strategic processes that will point them to the right direction in further development. In my thesis, I have conducted research on how the front figures of digital transformation experience factors like digital maturity and deeply rooted organisational culture, strategic direction, and the importance of leadership and organisation in the task of developing a digitally mature organisation. My work is based on the analysis of two qualitative interviews, which I directed at two large organisations, and connecting my findings to theory on the subject. The goal was to find the interesting parts in these two individual cases. My findings show that both organisations are anchoring, or embedding, their work on digital transformation in general business strategies, although in different ways. They both also have different ideas about what constitutes digital maturity, and it may seem like an extended understanding and their experience with and of leadership is the cause of the discrepancies. To summarise, I am left with some reflections and new questions. To benchmark digital maturity, or to benchmark an organization's culture on change - two sides of the same coin? To map today's situation, or point at a goal and a direction? Which is more efficient? To have a digital strategy might not be the game changer - the contents and the direction this strategy points to might be the winning points? Leadership and organisation can be a necessary factor for success - but what are we actually talking about?
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleDigitale ledere- midt mellom IT-avdelingen og toppledelsen?
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel