dc.contributor.advisor | Nowostawski, Mariusz | |
dc.contributor.author | Falck, Vanja | |
dc.contributor.author | Lilleberg, Ludvig | |
dc.contributor.author | Madsen, Kristoffer | |
dc.date.accessioned | 2021-09-15T16:36:03Z | |
dc.date.available | 2021-09-15T16:36:03Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier | no.ntnu:inspera:77257850:82716363 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/2777979 | |
dc.description.abstract | Et læringsspill er vellykket når spilleren oppnår de medfølgende læringsmålene.Det å lage et læringsspill som er spennende nok til at spilleren fortsetter å spillefram til læringsmålene er oppnådd avhenger av både utfordringene i spillet og in-nholdet av oppgavene. Læringsprosessen blir oppfattet som en spiller som befin-ner seg i den optimale sonen for utvikling og flyt. En strategi for å holde etspill underholdende, men samtidig oppnå fremgang i læring, er å opprettholdeet vanskelighetsnivå som er vanskelig nok, men ikke for vanskelig. Vi eksperi-menterer med Hidden Markov-modeller for å teste ulike måter å implementeredynamisk vanskelighetstilpasning i utviklingen av et læringsspill. Som konsept-bevis legger vi frem en skisse av et rammeverk for å implementere dynamiskvanskelighetstilpasning i læringsspill. | |
dc.description.abstract | An educational game is successful if the player achieves the accompanied learn-ing goals. However, to make an educational game that is exciting enough for theplayer to keep playing until the learning goals are reached depends on both chal-lenges in the gameplay and in the subject matter of the learning tasks. The learn-ing process is perceived as a player being in a proximal zone of developmentand flow. One strategy for keeping a game exiting enough while also getting pro-gress in learning is to keep a load of difficulty that is difficult enough, but not toodifficult. We experiment with Hidden Markov Models to test different ways of im-plementing dynamic difficulty adaptation in the development of a learning game.As a proof-of-concept, we propose an outline of a framework for implementingdynamic difficulty adaptation in learning games. | |
dc.language | eng | |
dc.publisher | NTNU | |
dc.title | Development of Dynamic Difficulty Adaptation Using Hidden Markov Models in Learning Games | |
dc.type | Bachelor thesis | |