Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorDingsøyr, Torgeir
dc.contributor.advisorMoe, Nils Brede
dc.contributor.authorSørum, Levi
dc.date.accessioned2021-09-15T16:32:12Z
dc.date.available2021-09-15T16:32:12Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:76589001:53008220
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2777955
dc.description.abstractNedstengingen av samfunnet grunnet COVID-19 pandemien har gjort at programvareutviklerteam er nødt til å samarbeide i svært virtuelle miljøer. Programvareutvikling er kunnskapsintensivt arbeid, noe som gjør kunnskapsdeling i virtuelle programvareutviklingsteam et relevant felt å forske på. Men med mangelfull empiri på temaet er forskningsmulighetene dessverre begrenset. Dette studiet beskriver kunnskapsdelingsatferden, graden av virtualitet, og graden av delte team-kunnskaper til et virtuelt programvareutviklingsteam. Kasus-teamet ble observert ved tre anledninger hvor demonstrasjoner av kunnskapsdeling ble loggført. Etterpå ble det utført semistrukturert intervju med 5 av team-medlemmene hvor de ble spurt om deres arbeidssituasjon og arbeidsprosesser, i tillegg til en rekke konkrete spørsmål hvor svarene ble sammenliknet for å måle en likhetsgrad av team-kunnskaper. Grad av virtualitet samt kunnskapsdelingsaktiviteter ble funnet gjennom kvalitativ analyse av innsamlet data, og likhetsgraden av team-kunnskaper ble funnet gjennom semikvantitativ analyse ved å gruppere liknende påstander og regne ut det gjennomsnittlige antallet personer som svarte i samsvar med hvert utsagn. Resultatene viste en moderat-til-høy grad av virtualitet, en moderat grad av delte team-kunnskaper, samt en rekke kunnskapsdelingsaktiviteter, inkludert Smidige praksiser, bruk av kunnskapsforvaltningssystemer, og visse møter med høyere fokus på kunnskapsdeling. Funnene ble supplert ved å holde et tilbakemeldingsmøte med teamets Scrum master, hvor vi lærte at graden av delt kunnskap og kunnskapsdelingsatferden til teamet sannsynligvis ble påvirket av uavhengighet mellom flere team-medlemmer. Forskningen var begrenset av et nokså lite utvalg av informanter, samt mangel på evne til å måle alle typer delte team-kunnskaper grunnet begrensing av prosjektets omfang. Vi anbefaler fremtidige forskere til å gjennomføre flere liknende empiriske studier for å muliggjøre sammenlikning og videre forskning på kunnskapsdeling i virtuelle programvareutviklingsteam.
dc.description.abstractDue to the COVID-19 pandemic lockdown, software development teams are forced to collaborate in highly virtual environments. With software development being knowledge intensive work, the field of knowledge sharing in virtual software development teams becomes increasingly relevant, but with a lacking amount of empirical research on this particular topic research possibilities are limited. This study describes the virtuality, knowledge sharing behavior and degree of shared team knowledge of a single virtual software development team. The case team was observed at three occasions, and events demonstrating knowledge sharing were recorded. Next, semi-structured interviews were conducted with 5 of the team's members asking about their work situation and processes, as well as concrete questions which responses were later compared to measure an overlap of knowledge. Degree of virtuality and knowledge sharing activities were identified through qualitative analysis of the collected data, and the overlap measure of team-knowledge were found through semi-quantitative analysis by grouping similar statements and calculating the average number of respondents per statement. The results showed a moderate-to-high degree of virtuality, a moderate degree of shared team knowledge, and an array of knowledge sharing activities including Agile practices, use of knowledge management systems and certain meetings that had a higher focus on knowledge sharing. A feedback meeting with the team's Scrum master supplemented our findings, and we learned that their degree of shared knowledge and knowledge sharing behavior was likely affected by the non-interdependence of team members. The research was limited by a small sample size and the inability to measure all types of shared team knowledge due to a limitation of scope. We recommend future researchers to conduct additional empirical studies of a similar nature, enabling the comparison and further study of knowledge sharing in virtual software development teams.
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titleSharing of team knowledge in virtual software development teams
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel