[ExerGames] Play to get fit
Abstract
Det har blitt mer vanlig med et sittestillende liv, noe som fører til flere blir overvektige med hjerte- og karsykdommer. For å unngå dette, så må man øke sin fysiske aktivitet som kan være vanskelig for enkelte. Exergames kan være en løsning på dette problemet, ettersom det kan fremme trening og moro samtidig.
Denne oppgaven har gått igjennom eksisterende exergames, fagstoff og teknologier som utforsker potensiale til exergames. Resultatet av oppgaven er et location-aware exergame som kan spilles på smarttelefoner. Telefonen bruker GPS for å finne spillerens plassering i den virkelige verden, for og dermed bli plassert i spillet. Når man flytter på seg i den virkelige verden, så vil GPS posisjonen også endres, og spilleren vil flytte på seg. Målet med spillet er å springe unna dinosaurer inntil en fastsatt tidsbegrensning på flere nivåer.
Fem deltakere fra vår vennekrets med en interesse for spill og trening testet spillet. Hver person ble testet og observert i cirka 45 minutter. Etter observasjonene, ble det gjennomført et intervju av hver enkelte. Resultatet av studiet var at vårt exergame har potensiale til å oppmuntre folk til å trene og få helsemessig gevinst av å spille den type spill. A sedentary lifestyle has become more common, leading to a higher percentage of people overweight and increasing the risk of cardiovascular disease.People have to become more physically active to overcome this problem, assome people find it hard to be motivated enough to be more physically active. Exergames can be a solution to this problem by encouraging people toexercise while having fun.This thesis has reviewed existing exergames, literature, and technologies toexplore the potential with exergames. As a result, a location-aware exergameplayed on the smartphone was designed. The game utilizes the smartphone’sGPS to locate the players’ physical position that is mapped directly into thegame. Moving into the real world will make players move in the game as theGPS position changes. The game’s objective is to try, within a time limit,to run away from dinosaurs in different levels.Five participants from our social network with an interest in video gamesand exercise tested our game. The testing lasted approximately 45 minutesfor each participant with observations. After observations, an interview ofeach participant was performed. Of the results, we found that our exergamehas the potential to encourage people to exercise and gain physical benefitsfrom playing that kind of game.