Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSolstad, Elsa
dc.contributor.authorBergan, Charlotte Halvorsen
dc.date.accessioned2021-09-14T17:17:31Z
dc.date.available2021-09-14T17:17:31Z
dc.date.issued2020
dc.identifierno.ntnu:inspera:55685018:61503381
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2777221
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstract1. januar 2020 ble 119 kommuner til 47 nye. Kommunene i Norge forvalter store verdier og gjennomfører mange viktige samfunnsoppgaver, og kommunesammenslåinger er derfor et aktuelt område og forske på. Formålet med sammenslåingene er mer robuste kommuner som kan tilby bedre tjenester og utvikle næringsliv og lokalsamfunn. Sammenslåing av Bø og Sauherad kommune ble gjennomført 1. januar 2020, og de to kommunene danner nye Midt-Telemark kommune. Den nye kommunen har en ny strategi, og et nytt felles verdigrunnlag. De siste 20 årene har økonomistyringslitteraturen hatt økende fokus på koblingen mellom strategi og økonomistyring. I denne oppgaven har jeg derfor studert anvendelse av styringssystemer i kommunen, i lys av strategisk endring. Jeg benytter Simons (1995) sitt rammeverk, Levers Of Control. Konkret lyder forskningsspørsmålet: Hvordan brukes styringssystemene for å jobbe mot organisasjonens strategi i Midt-Telemark kommune? For å belyse forskningsspørsmålet har jeg gjennomført en kvalitativ beskrivende casestudie, med tilhørende kvalitative dybdeintervjuer og dokumentstudier. Funnene indikerer at kommunen bruker styringssystemene som en pakke. Kommunens strategi gjenspeiles i både trossystemet og grensesystemet, samt de interaktive og diagnostiske systemene. Videre observerer jeg at kommunen legger vekt på diagnostiske styringssystemer og budsjettkontroll. Noe som, med utgangspunkt i tidligere forskning, er forenelig med min definisjon av kommunen som en defender organisasjon. Trossystemet er gjennomarbeidet og det benyttes interaktivt av lederne jeg intervjuer, og fungerer som en motvekt til et velutviklet diagnostisk system. Dette er et av flere praktiske eksempler undersøkelsen presenterer, på det Simons (1995) omtaler som yin og yang, ved bruk av styringsverktøy. Det ser med andre ord ut til at lederne bruker styringsverktøyene sammen for å forsøke å oppnå en balanse.
dc.description.abstractJanuary 1.st 2020, 119 municipalities in Norway became 47 new once, due to the government’s municipality reform. The municipalities in Norway are accountable for great values and are responsible for community-critical services. Due to that, Municipal mergers is an interesting matter. The purpose of the merges is to achieve stronger municipalities, whom can offer better services and develop better businesses. The merge between Bø and Sauherad was established January 1.st 2020, and the two municipalities became Midt-Telemark municipality. The new municipality developed a new strategy, and a new core values. For the last two decades financial management literature has had a growing focus on the connection between strategy and financial management. That is why I have chosen to study the use of management systems in a municipality, from a strategic point of view. To better my understanding in the field I am using Simons (1995) framework, Levers of Control. My research question is: How are management systems used in Midt-Telemark municipality to work towards the organizations strategy? To answer my research question, I have performed a qualitative descriptive case study, with qualitative in-depth interviews and document studies. My findings imply that the municipality use the management systems as a part of a package. The municipality strategy is reflected in the belief system, boundary system and the diagnostic and interactive systems. Furthermore, I observe that the municipality emphasizes the use of diagnostic systems and budgetary control, which is compatible to my definition of the municipality as a defender organization. The belief system is well developed, and it is used interactive by the leaders I interview. This is one of several practical examples of what Simons (1995) describes as yin and yang in financial management. In other words, it looks like the leaders in Midt-Telemark municipality are using the management systems together, and by doing so, they are trying to achieve a balance.
dc.language
dc.publisherNTNU
dc.titleSamspill mellom styringssystemer i Midt-Telemark kommune
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel