LEAN PRODUCT MANAGEMENT - Enhancing Puma’s profitability through customers’ needs
Abstract
Ideen om Lean thinking har røtter helt tilbake til begynnelsen av 1900, der Henry Ford begynteå standardisere deler og samlebåndsproduksjonen. Siden den gang har Lean blitt videreutvikleti produksjonsselskaper som Toyota for å korte ned produksjonstiden, bedre kvalitet, senkekostnadene og forbedre selskapets lønnsomhet. Denne studien fokuserer på lønnsomheten tilLean thinking i produktstyring som en casestudie i Puma SE. "Lønnsomhet" er definert iGoogle-ordboken som "I hvilken grad en virksomhet eller aktivitet gir overskudd ellerøkonomisk gevinst". Denne avhandlingen søker derfor å undersøke sammenhengen mellomLean thinking og produktstyring, og hvordan en implementering vil påvirke selskapetslønnsomhet. For dette formålet ble det samlet inn data gjennom en spørreundersøkelse, samtintervjuer med ledere fra forskjellige avdelinger innen Puma. Resultatene viser generelt at deter noen store utfordringer i selskapets produktstyring, Lean-brukere vises på individuelt nivå,noe som indikerer at Lean thinking foreløpig ikke har blitt implementert og prioritert i Pumasstyringspraksis. Videre er det en stor variasjon i hvordan de forskjellige Lean-verktøyene ogmetodene tolkes, forstås og brukes i Puma sine forskjellige regioner og forretningsenheter.Totalt sett indikerer resultatene at Puma kan øke lønnsomheten ved å bruke Lean-praksis påutfordringene som de står overfor i produktstyring. Basert på brukervennlighet er de mestegnede Lean-verktøyene for Pumas produktstyring: Value Stream Mapping, Kanban og KPIs. The idea about Lean thinking has roots all the way back to early 1900, where Henry Ford beganto standardizing parts and the assembly line production. Since then, Lean has been furtherdeveloped in manufacturing companies as Toyota to shorten the lead time, better quality, lowerthe cost and enhance the company’s profitability. This study focuses on the profitability ofLean thinking in product management as a case study in Puma SE. “Profitability” is defined inthe Google dictionary as “The degree to which a business or activity yields profit or financialgain”. This thesis therefore seeks to examine the connection between Lean thinking andproduct management, and how an implementation will affect the company’s profitability. Forthis purpose, it was collected data through a survey, as well as interviews with managers fromdifferent departments within Puma. The results generally show that there are some majorchallenges in the company’s product management, Lean users appear on individual level,which indicates that Lean thinking is currently not implemented and prioritized in Puma’smanagement practice. Moreover, there is a big variation in how the different Lean tools andmethods are interpreted, understood and utilized in their different regions and Business Units.Overall, the results indicate that Puma can increase its profitability by applying Lean practicesto the challenges that the product management face. Based on usability, the most suitable Leanpractices for Puma’s product management are: Value Stream Mapping, Kanban and KPIs.