Show simple item record

dc.contributor.advisorAshrafian, Alireza
dc.contributor.advisorJuhasz, Viktor
dc.contributor.authorTinholt, Joakim Høydal
dc.contributor.authorKåstad, Lars Even Lyse
dc.contributor.authorAngvik, Markus
dc.date.accessioned2021-09-14T17:12:03Z
dc.date.available2021-09-14T17:12:03Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:82467484:82618048
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2777049
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractDenne oppgaven er skrevet i samarbeid med TINE Tunga, som er det største meieriet i Trøndelag. Hensikten med oppgaven er å redusere belastingen på operatører i distribusjonsavdelingen gjennom reduksjon av manuell rullecontainertransport. Dette er fordi belastingen anses av bedriften som betraktelig, noe som skyldes store distanser og tunge rullecontainere. For å løse bedriftens problemstilling ble det utarbeidet tre konsepter som bidrar til å redusere manuell rullecontainertransport, i forskjellige aspekter av driften. Konsept 1 går ut på å benytte trekktruck med tilhørende vogn/vogner for å transportere rullecontainere der dette anses som egnet. Konsept 2 går ut på å endre dagens varelokasjoner på 1. plan til et desentralisert system med snudd plukkretning, for å redusere unødvendig transport. Konsept 3 går ut på å endre plukkeprosess fra plukker-til-gods til soneplukking, for å redusere transporten relatert til plukking. De ulike konseptene innebærer både fordeler og ulemper, som ved en eventuell implementering må adresseres. Samtlige konsepter kan også kombineres med hverandre siden de baseres på ulike aspekter av driften, og synergi kan oppnås ved kombinasjon. Disse synergieffektene kan bidra til å redusere enkelte ulemper, som kan oppstå dersom et konsept implementeres alene. Etter en eventuell implementering, er standardisering en viktig faktor for å sikre kontinuerlig forbedring og stabilitet.
dc.description.abstractThis report is written in collaboration with TINE Tunga, which is the largest dairy in Trøndelag. The purpose of this report is to reduce the burden on operators in the department of distribution, by reducing the manual transport of roll containers. The reason is that the load is considered to be significant by the company, due to large distances and heavy roll containers. To solve the company’s problem, three concepts were developed to reduce the transport of roll containers, in different aspects of the operation. Concept 1 is based on the use of a tow truck with accompanying trailer/trailers to transport the roll containers, where this is considered suitable. Concept 2 involves changing the location of products on the 1st floor, to a decentralized system with reversed picking direction, to reduce unnecessary transportation. Concept 3 involves changing the picking process, from person-to-goods to zone picking, to reduce transport related to picking. The various concepts involves both advantages and disadvantages, which must be addressed before a possible implementation. The three concepts can be combined with each other as they are based on different aspects of the operation. Synergy can also be achieved by combining the concepts. The synergy effect may help reduce some disadvantages, which may occur if a concept is implemented alone. Following a possible implementation, standardization is an important factor in ensuring continuous improvement and stability.  
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleKartlegge muligheter for reduksjon av manuell rullecontainer-transport hos TINE Lagerdrift Tunga
dc.typeBachelor thesis


Files in this item

FilesSizeFormatView

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record