Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorAadland, Torgeir
dc.contributor.authorHaugane, Helena Koch
dc.contributor.authorSaastad, Karoline
dc.date.accessioned2021-09-14T17:10:06Z
dc.date.available2021-09-14T17:10:06Z
dc.date.issued2020
dc.identifierno.ntnu:inspera:53600971:55119614
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2777005
dc.description.abstractEntreprenøriell lidenskap er ansett for å ha en viktig rolle i entreprenørskap (Melissa S. Cardon et al., 2009). Et par forskere har presentert at den entreprenørielle læringsprosessen kan bidra til å få entreprenøriell lidenskap (Dermol, 2010), men litteraturen ønsker en dypere forståelse av hvordan den entreprenørielle læringsprosessen påvirker utviklingen av entreprenøriell lidenskap (Zainuddin et al., 2019). Entreprenørskapsutdanning anses for å være en gunstig arena for å fasilitere for entreprenøriell læring (Idris et al., 2018). I tillegg viser litteraturen til et økende antall utdanningsprogrammer innen entreprenørskap (Arpiainen & Tynjälä, 2017), som har resultert i et større fokus på “action-based”-entreprenørskapsprogrammer. Oppblomstringen av slike programmer har resultert i begrepet “venture creation programs” (Donnellon et al., 2014). Denne typen utdanningsprogram fasiliteter for entreprenøriell læring ved bruk av oppstartsbedrifter som et læringsverktøy (Lackeus, 2013). Denne studien bruker et “mixed-method”-design som inkluderer både kvantitativ-og kvalitativ forskningsmetode, for å undersøke entreprenøriell lidenskap i en “venture creation program”. Litteraturen indikerer en link mellom entreprenøriell lidenskap og “venture creation programs”. På grunn av lite forskning på dette feltet, så undersøker oppgaven hvordan entreprenøriell utdanningskompetanse tilegnet i en “venture creation program” kan relateres til entreprenøriell lidenskap. Dette blir gjennomført ved hjelp av en kvantitativ metode ved bruk av en eksisterende tverrsnittstudie som undersøker sammenhengen mellom entreprenøriell utdanningskompetanse og entreprenøriell lidenskap, samt om et “venture creation program” har effekt på denne sammenhengen. Resultatene fra den kvantitative analysen la grunnlaget for den kvalitative casestudien med dybdeintervjuer som datainnsamling. Entreprenøriell læring i utdanningssammenheng mangler tilstrekkelige forskning som forklarer hvordan entreprenører lærer. Dette har ført til mer fokus på tydelige situasjoner som påvirker den entreprenørielle prosessen, definert som “critical learning events” (Cope, 2005). I den kvalitative delen av studien vil forfatterne videre undersøke hvordan slike “critical learning events” er relatert til entreprenøriell lidenskap blant uteksaminerte studenter fra et “venture creation program” i Norge. Funnene fra studiene viser at “passion for inventing” er dimensjonen av lidenskap som oppleves hyppigst i et “venture creation program”. I tillegg viser studien at det finnes en positiv sammenheng mellom den entreprenørielle lidenskapen til de uteksaminerte studentene og “critical learning events” opplevd, samt entreprenøriell utdanningskompetanse tilegnet seg i programmet. Dette skjer i hovedsak gjennom aktiviteter som legger til rette for sosialisering og etablering av entreprenørielle nettverk.
dc.description.abstractEntrepreneurial passion is considered to play an important role in entrepreneurship (Melissa S. Cardon, Wincent, Singh, & Drnovsek, 2009). A few scholars have found that the entrepreneurial learning process can contribute to a person's entrepreneurial passion (Dermol, 2010), but the literature asks for a deeper understanding of how entrepreneurial learning affects the development of a passion for entrepreneurship (Zainuddin, Mukhtar, Hasan, & Ali, 2019). Entrepreneurship education has been presented as an adequate approach to establish an entrepreneurial learning environment (Idris, Mukhadis, Pali, Akbar, & Iop, 2018). Further, a growing number of entrepreneurial education programs has arisen (Arpiainen & Tynjälä, 2017), which has resulted in more attention towards action-based entrepreneurship programs (Rasmussen & Sørheim, 2006). The emergence of action-based entrepreneurial programs has resulted in the term venture creation program (Donnellon, Ollila, & Williams Middleton, 2014). This entrepreneurship program facilitates for entrepreneurial learning by applying a real-life venture as the primary learning vessel (Lackeus, 2013). The study applies a mixed method approach, including quantitative and qualitative research designs, to investigate entrepreneurial passion in a venture creation program context. The literature indicates a link between venture creation program and entrepreneurial passion. Since there is lacking research on this field – the authors investigate how the educational experiences (entrepreneurial competence acquired) in a venture creation program relate to entrepreneurial passion. This is done by applying a quantitative approach using an existing cross-sectional study investigating the relationship between educational experience and entrepreneurial passion, and how a venture creation program has an effect on this relationship. The results from the quantitative analysis laid the basis for the qualitative case-study, with in-depth interviews for data acquisition. When studying entrepreneurial learning in education, the literature lacks sufficient arguments explaining how entrepreneurs learn. However, growing evidence shows that significant "events" influence the entrepreneurial process, known as critical learning events (Cope, 2005). In the qualitative part of the thesis, the authors, therefore, further investigated how these critical learning events relate to entrepreneurial passion among graduates that participated in a venture creation program in Norway. The findings of the study found that the main dimension of passion experienced in a venture creation program was passion for inventing. In addition, there exist critical learning events, and educational experience acquired, which positively influence graduates’ entrepreneurial passion, mainly through social-and networking activities.
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titleEntrepreneurial Passion in a Venture Creation Program: A Mixed Method Study
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel