Sustainable tourism in Geiranger: A qualitative study on how hotels in Geiranger practice sustainability
Description
Full text available on 2071-03-23
Abstract
Bærekraftig turisme har vært et av de mest diskuterte emnene innenbærekraftsforskningen gjennom det siste tiåret. De tre dimensjonene av bærekraft, desosiale, økonomiske og økologiske dimensjonene, er alle viktige å ta i betraktning for åsikre turistnæringens bærekraft. Hotellbransjen er en vital del av et lands turistnæring ogimplementering av bærekraftige praksiser i hotellbransjen spiller derfor en avgjørenderolle i å oppnå bærekraftig turisme. Denne masteroppgavens formål er å utforskepraktiseringen av bærekraft i hotellbransjen i Geiranger, en berømt turistdestinasjon ogVerdensarv-sted i Norge. Først gjorde vi en omfattende gjennomgang av litteraturen ombærekraftig turisme, med et spesielt fokus på bærekraft i hotellbransjen. Ved å brukekvalitative forskningsmetoder designet vi studien for å finne svar på de treforskningsspørsmålene vi formulerte og deretter utførte vi studien på de tre størstehotellene i Geiranger. De nødvendige dataene ble samlet inn gjennom semistrukturerteintervjuer med hotellsjefene. Intervjuene ble deretter transkribert og svarene analysertgjennom innledende og fokusert koding. Dette resulterte i noen funn som blir presentertog diskutert i lys av den gjennomgåtte litteraturen. Våre funn indikerer at hotellsjefeneser ut til å ha lite eksplisitt dybdekunnskap om de forskjellige dimensjonene avbærekraft. Imidlertid utrykte de et oppriktig ønske og intensjon om å bidra til bærekraft iturismen og samfunnet generelt i Geiranger. Vi fant at hotellene har implementert flereendringer for å forbedre deres økologiske og økonomiske bærekraft, men at de primærtmåler og rapporterer på noen indikatorer av økologisk bærekraft som er krevd av demgrunnet deres Miljøfyrtårn-sertifisering. Vi anser derfor deres måling og rapportering til åstort sett være mangelfull, spesielt med tanke på den sosiale den sosiale dimensjonen avbærekraft. Videre antyder funnene våre at hotellene generelt ut til å mangle eksplisittformulerte og strukturerte planer for å forbedre deres implementering, måling ograpportering av bærekraft. Til slutt identifiserer vi noen utfordringer for hotellenesimplementering av bærekraftige praksiser og foreslår noen mulige løsninger. Sustainable tourism has been one of the most discussed topics within the field ofsustainability research throughout the last decade. The three dimensions ofsustainability, the social, economic, and environmental dimensions, are all important toconsider in ensuring the sustainability of the tourism industry. The hotel industry is avital part of a country’s tourism industry and implementing sustainable practices in thehotel industry therefore plays a crucial role in achieving sustainable tourism. The purposeof this master’s thesis is to explore the practice of sustainability in the hotel industry inGeiranger, a famous tourist destination and World Heritage site in Norway. We first didan extensive review of the literature on sustainable tourism with a particular focus onsustainability in the hotel industry. Using qualitative research methods, we designed thestudy to find answers to the three research questions we formulated, and subsequentlyconducted the study on the three largest hotels in Geiranger. The required data werecollected through semi-structured interviews with the hotel managers. The interviewswere then transcribed, and the answers analyzed through initial and focused coding. Thisresulted in some findings that are presented and discussed in light of the reviewedliterature. Our findings indicate that the hotel managers seem to have little explicit in-depth knowledge about the different dimensions of sustainability. However, theyexpressed a sincere wish and intention to contribute towards the sustainability of tourismand the general community in Geiranger. We found that the hotels have implementedseveral changes to improve their environmental and economic sustainability, butprimarily measures and reports on some indicators of environmental sustainability asrequired by them due to their Eco Light House certification. We thus consider theirmeasuring and reporting of sustainability to be largely lacking, especially with regards tothe social dimension of sustainability. Furthermore, our findings suggest that the hotelsgenerally seem to lack explicitly formulated and structured plans for improving theirsustainability implementation, measuring, and reporting. Finally, we identify somechallenges to the hotels’ implementation of sustainable practices and suggest somepossible solutions.