Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorStørvold, Tore
dc.contributor.authorJohansen, Ingrid Myrland
dc.date.accessioned2021-09-14T16:43:11Z
dc.date.available2021-09-14T16:43:11Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:82270602:46873034
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2776783
dc.description.abstractDenne oppgaven tar for seg utfordringer og muligheter som har gjort seg særlig gjeldende i dagens musikkbransje knyttet til eierskap, tilgjengelighet og forvaltning av innspilt musikk. Formålet har vært å analysere og drøfte aktuelle utfordringer og muligheter som digitaliseringen av musikkbransjen har ført med seg, og oppgaven er basert på undersøkelser innen tverrfaglig arbeid, med hovedvekt på musikkvitenskapelig og medievitenskapelig basert litteratur. Oppgaven peker først på forhold ved musikkens materielle utvikling de siste 20-30 årene, før den går videre til å undersøke ulike eierskap til innspilt musikk i dag med fokus på krediterings- og opphavsrettspraksis i dagens musikkbransje, samt økonomiske forhold og nye trender og utviklinger innenfor denne tematikken. Når det gjelder tilgjengelighet og forvaltning av innspilt musikk i dag ses det i lys av flere praktiske og etiske aspekter. Ut ifra et musikkvitenskapelig perspektiv er det relevant å undersøke denne komplekse problemstillingen, fordi disse forholdene påvirker hvordan vi lager, kommuniserer og forvalter innspilt musikk i dag. Ved en økt felles bevisstgjøring på denne problemstillingen er håpet at man på en forsvarlig måte da kan legge til rette for mer bærekraftige holdninger og handlinger når det gjelder eierskap, tilgjengelighet og forvaltning av innspilt musikk videre.
dc.description.abstractThe purpose with this work is to analyse and discuss current challenges and possibilities with regards to ownership, availability and treatment of recorded music today. By taking a closer look on the changing formats, platforms and distribution models of recorded music, both practical and ethical aspects are further explained and discussed. It is relevant to research this complex topic from a musicological point of view, because it is affecting the way we create, communicate and make use of recorded music. With that said, it is evident that this is integrated in both interdisciplinary and intersectional ways, and so one of the goals with this thesis is to show the different aspects of how recorded music is facilitated today, and why it should be more focused on sustainable attitudes and actions with regards to ownership, availability and use of recorded music in the future.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleABBA på bussen og Beyoncé på badet
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel