Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorTore Størvold
dc.contributor.authorTorhild Margrethe Hauan-Doksrød
dc.date.accessioned2021-09-14T16:43:08Z
dc.date.available2021-09-14T16:43:08Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:82270602:50956442
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2776779
dc.description.abstractDen globale digitaliseringen har hatt stor innvirkning på musikkbransjen, og sosiale medier har endret forholdet den vanlige mannen har med musikk. Denne oppgaven utforsker noe av denne innvirkningen gjennom to kasuser i form av en popartist og en kpop gruppe: NIKI og Ateez. Formålet er å vise hvordan sosiale medier kan ha innvirkning på karrierene og annerkjennelsen til artister i forskjellig musikkindustrier. For å undersøke dette, blir gjennomgått en del teori, bakgrunnsinformasjon og forøvrig litteratur om temaet. Digitalisering og sosiale medier, den vestlige musikkbransjen, kpopindustrien, samt karrierene til NIKI og Ateez er områder som blir undersøkt i denne oppgaven. Oppgaven viser at digitaliseringen og sosiale medier er viktige i utviklingen av en karriere i dagens musikkindustri, spesielt for mindre uavhengige artister, men viser enda at sosiale medier og andre digitale løsninger ikke kan fullt gjøre opp for tradisjonelle metoder.
dc.description.abstractThe global digitalization has had a great impact on the music business, and social media har changed the relation the ordinary person has to music. This thesis explores some of this impact through two examples in the form of one pop artist and one kpop group: NIKI and Ateez. The purpose is to show how social media can affect the career and mainstream recognition of artist in different music industries. To examine this, theory, background information and overall literature about the theme will be presented. Digitalization and social media, the western music industry, the kpop industry, as well as the careers of NIKI and Ateez are subjects that will be examined in this thesis. The thesis show that digitalization and social media are important I the development of a career within present day music industry, especially for smaller indie artist, but show that social media and other digital solutions still can not fully replace traditional methods.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titlePopulærmusikken og digitalisering: sammenheng mellom annerkjennelse og digitale medier
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel