Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorFormo, Daniel Buner
dc.contributor.authorMyklebost, Sturla
dc.date.accessioned2021-09-14T16:42:54Z
dc.date.available2021-09-14T16:42:54Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:82007595:3477998
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2776769
dc.description.abstractDenne oppgaven gir innsyn i et prosessorientert forsøk på å utvikle og designe lydeffekter ved hjelp av elektronikk. Rapporten vil belyse hvilke endringer som oppstår gjennom flere iterasjoner, og hvordan ulike valg påvirker sluttproduktet. Målet med arbeidet har vært å gi mulighet til å kontrollere lyd med et effektivt brukergrensesnitt og høy lydkvalitet. Det er lagt til grunn et praktisk arbeid som skal redegjøres for i denne rapporten. Rapporten vil ta for seg grunnleggende teori, fremgangsmåte og tankegang. Videre vil en analyse av prosessen legges frem, samt en diskusjon rundt valgene som ble tatt. Det vil vektlegges et fokus på lydkvalitet, brukergrensesnitt og enkelhet. Det praktiske arbeidet har bestått av å utvikle to effekter; en spring-reverb i stereo, og en tremolo. Dette er effekter med lang historie, og som har blitt brukt i utallige musikalske sammenhenger. Det er vedlagt lydklipp, med mål om å belyse ulike idéer og bruksområder. Arbeidet resulterte i to fysiske effekter og innsikt i designprosessen i krysningspunktet mellom kunst og teknologi.
dc.description.abstractThis thesis provides insight into a process-oriented attempt to develop and design sound effects using electronics. The report will shed light on the changes that occur through several iterations, and how different choices affect the end product. The aim of the work has been to provide the opportunity to control sound with a efficient user interface and high sound quality. A practical work has been done as a basis for this report. The report will address basic theory, procedures and thought processes. Furthermore, an analysis of the process will be presented, as well as a discussion of the choices that were made. Emphasis will be placed on sound quality, user interface and simplicity. The practical work has consisted of developing two effects; a spring reverb in stereo, and a tremolo. These are effects with a long history, and which have been used in countless musical contexts. Audio clips are included, with the aim of illuminating different ideas and areas of use. The work resulted in two physical effects and insight into the design process at the crossroads between art and technology.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleEt prosessorientert forsøk på design av elektriske og elektromekaniske lydeffekter
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel