Show simple item record

dc.contributor.advisorCorneil, Marit, Kathryn
dc.contributor.authorKvaal, Marte
dc.date.accessioned2021-09-14T16:14:46Z
dc.date.available2021-09-14T16:14:46Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:76651034:34554537
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2776684
dc.description.abstractTema for denne oppgaven er digitale tegneserier og deres leseropplevelse med følgende problemstilling: Hvordan kan digitale tegneserier utgjøre en ny leseropplevelse? Målet med oppgaven skal være om digitalisering er med på å forsterke eller redusere leseropplevelsen, og om disse digitale aspektene er med på å forsterke tegneserien eller om det endres til et nytt medium. For å svare på følgende er det brukt teori om digitale tegneserier, webcomics, multimodalitet, remediering, game comics og infinite canvas. Dette er brukt sammen med et medieestisk perspektiv i analysen for å trekke ut hvordan «Homestucks» uttrykksformer spiller en rolle for hvordan tegneserien formidles. Analysen inneholder en objektiv framstilling av tegneserien for å se på hva som gjør en forskjell for formidling. Drøftingen tar for seg spørsmålene om hvordan «Homestuck» framstår. For så å snakke om tegneserien forsvinner i digitaliseringen og hva den gjør å opprettholde sin leseropplevelse som tegneserie. Avsluttende kommer oppgaven fram til at «Homestuck» er en sammensatt digital tegneserie, bestående av nye og gamle funksjoner som styrker tegneserien selv om oppleves den som kompleks og omfattende. Leseropplevelsen forsterkes i den digitale tegneserien og endrer med seg med det ikke til et nytt medium, men den mister på den andre siden den rett fram og mindre komplekse leseropplevelsen ved mange trykte tegneserier.
dc.description.abstractThe theme for this thesis is digital comics and their reading experience with the following problem: How can digital comics constitute a new reading experience? The aim of the thesis will be whether digitization helps to enhance or reduce the reading experience, and whether these digital aspects help to enhance the comics or whether it changes to a new medium. To answer the following, theory has been used about digital comics, webcomics, multimodality, remediation, game comics and infinite canvas. This is used together with a media aesthetic perspective in analyzes to extract how "Homestucks" forms of expression play and the role of how the comic is conveyed. The analysis contains an objective presentation of the cartoon to look at what makes a difference for communication. The discussion addresses the questions of how "Homestuck" appears. Then to talk about the comic disappears in the digitalization and what it does to maintain its reading experience as a comic. In conclusion, the thesis concludes that "Homestuck" is a complex digital comic, consisting of new and old functions that strengthen the comic even if it is experienced as complex and developed. The reading experience is enhanced in the digital comics and does not change with it to a new medium, but it loses on the other hand the straightforward and less complex reading experience of many printed comics.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleDigitaliseringen som fikk tegneserien til å tenke utenfor boksen
dc.typeBachelor thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record