Show simple item record

dc.contributor.advisorBehne, Dawn M.
dc.contributor.authorHøgh, Ingeborg Amalie
dc.date.accessioned2021-09-13T16:21:00Z
dc.date.available2021-09-13T16:21:00Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:79695535:22062736
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2776142
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractKjønnsforskjeller i matematikkprestasjoner har tradisjonelt blitt observert i menns favør, mens verbale evner har vist seg sterkere blant kvinner. Gjennom mål på effektivitet via responstid, og nøyaktighet via prosentandel korrekt besvart, undersøkte den gjeldende studien hvordan menn og kvinners matematikkprestasjoner ble påvirket av om matematikkoppgaver ble presentert som regnestykker eller i tekst, samt hvordan auditive, visuelle og audiovisuelle distraksjonsstimuli virket inn på prestasjonene, og eventuelt kontribuerte til forskjeller mellom kjønn. 27 kvinner og 21 menn gjennomførte et todelt eksperiment med både regnestykker og tekstbaserte matematikkoppgaver, samt fire distraksjonsbetingelser. En signifikant kjønnsforskjell ble observert i kalkuleringsoppgavene, der menn i gjennomsnitt responderte mer effektivt enn kvinner. Samtidig løste kvinner kalkuleringsoppgavene raskere i betingelsene med auditiv distraksjon, sammenlignet med uten. Prestasjonene i de matematiske tekstoppgavene var forholdsvis jevne mellom kjønnene, både med tanke på effektivitet og nøyaktighet. Kvinner skåret imidlertid betydelig lavere på nøyaktighet i løsing av tekstoppgaver med visuell distraksjon, sammenlignet med uten. Til sammenligning skåret menn noe høyere i betingelsene med visuell distraksjon, sammenlignet med uten. Funnene fremhever en fordel for kvinner i løsing av matematikkoppgaver presentert i tekst, sammenlignet med kalkuleringsoppgaver. I tråd med tidligere funn, kan resultatene antyde at menn benytter visuospatiale strategier i større grad enn kvinner, som heller tar i bruk verbale evner i løsing av matematikkoppgaver. I tekstoppgavene, som fordrer både visuospatiale og verbale evner, ser det ut til at forskjellene mellom kjønnene jevnes ut. Resultatene diskuteres i lys av studiens begrensninger, samt deres implikasjoner for tolkning av kjønnsforskjeller i matematikkprestasjoner. Nøkkelord: Kjønnsforskjeller, Matematikkprestasjon, Kalkulering, Aritmetisk problemløsing, Audiovisuell distraksjon
dc.description.abstractGender differences in mathematical achievement have traditionally been found in favor of men, whilst verbal abilities have been observed in favor of women. Through measures of efficiency by means of response time, and accuracy via percentage of correct responses, the current study investigated how the mathematical achievement of men and women were influenced by whether mathematical tasks were presented as computational or text-based tasks, as well as how auditory, visual and audiovisual distraction stimuli affected achievement, and possibly contributed to differences between genders. 27 females and 21 males completed an experiment in two parts, with both computational and text-based arithmetic tasks, as well as four distraction conditions. A significant gender difference was observed in the computational tasks, where men on average responded more efficiently than women. Concurrently, women solved the computational tasks faster in the conditions with auditory distractions, as compared to without. Achievements in the problem-solving tasks were relatively even between genders, both in means of efficiency and accuracy. However, women scored significantly lower in accuracy when solving the tasks in the visual distraction conditions, as compared to without visual distraction. On the other hand, men scored slightly higher in accuracy in the conditions with visual distraction, as compared to without. The findings highlight an advantage for women when solving mathematical tasks in text, as opposed to computational tasks. In line with existing research, the findings might imply that men use visuospatial strategies to a larger extent than women, who to a greater degree use verbal abilities when solving mathematical tasks. In the text-based tasks, which requires both visuospatial and verbal abilities, the differences between the genders seem to be nullified. Findings are discussed in terms of limitations, as well as their implications for the interpretation of gender differences in mathematics. Keywords: Gender differences, Mathematical achievement, Computation, Arithmetic problem-solving, Audiovisual distraction
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleMatematikkprestasjoner i regnestykker og tekst – en kvantitativ studie av kjønnsforskjeller og effektene av audiovisuelle distraksjoner blant unge voksne.
dc.typeMaster thesis


Files in this item

FilesSizeFormatView

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record