Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSigmundsson, Hermundur
dc.contributor.authorHagerup, Anna Christophersen
dc.date.accessioned2021-09-13T16:20:45Z
dc.date.available2021-09-13T16:20:45Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:79695535:21373575
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2776131
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractDenne studiens formål var å uforske forholdene mellom faktorer relatert til høye prestasjoner og motivation, nemlig flytopplevelser og lidenskap, samt hva slags forhold disse faktorene kan ha til opplevelsen av stress. 187 studenter i alderen 18-35 responderte på et nettbasert spørreskjema som målte lidenskap for oppnåelser (Passion Scale), disposisjon til flyt (Dispositional Flow Scale-2) og opplevd stress (Perceived Stress Questionnaire). Pearson’s korrelasjonskoeffisienter ble kalkulert for å undersøke sammenhengene, og en simpel medieringsanalyse ble gjennomført for å utforske en mulig modell hvor disposisjon til flyt medierer effekten av lidenskap på opplevd stress. Resultatene indikerte en signifikant positiv sammenheng mellom flyt og lidenskap, mens opplevd stress var signifikant og negativt korrelert med både flyt og lidenskap. Videre ble flyt funnet å være en signifikant mediator i forholdet mellom lidenksap og opplevd stress, hvilket peker mot at økt lidenskap kan bidra til hyppigere flytopplevelser hvilket kan føre med seg mindre opplevd stress. Funnene bidrar på denne måten til økt forståelse av viktige aspekter ved, og bidragsytere til motivasjon og oppnåelser, i tillegg til hvordan de kan påvirke prestasjoner og velbefinnende i forhold til opplevd stress. Begrensninger og implikasjoner for videre forskning diskuteres.
dc.description.abstractThe purpose of the current study was to explore the relationships between factors related to high performance and motivation, namely flow and passion, along with how these factors may relate to perceived stress in a student population. 187 university students aged 18- 35 responded to an online survey assessing passion for achievement (Passion Scale), dispositional flow (Dispositional Flow Scale-2), and perceived stress (Perceived Stress Questionnaire), and pearson correlation coefficients were calculated to examine the relationships. Furthermore, a simple mediation analysis was performed, exploring a possible model where dispositional flow mediates the effect of passion on perceived stress. The results indicated a significant positive relationship between flow and passion, while perceived stress was significantly and negatively correlated with both passion and flow. Furthermore, flow was found to be a significant mediator of the relationship between passion and perceived stress, suggesting that more frequent flow experiences might be a way for higher passion to lead to decreases in perceived stress. The findings add to our understanding of important contributers to motivation and achievements, as well as to how they might impact performance and well-being in relationship to perceived stress. Limitations and implications for further research are discussed.
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titleFlow, passion, and perceived stress
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel