Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorLaugen, Nina Jakhelln
dc.contributor.advisorLoncar, Lea
dc.contributor.authorUlseth, Marie Hoel
dc.contributor.authorRamleth, Marie Frøhaug
dc.date.accessioned2021-09-13T16:19:11Z
dc.date.available2021-09-13T16:19:11Z
dc.date.issued2020
dc.identifierno.ntnu:inspera:65731347:9139083
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2776073
dc.description.abstractEmosjonsfokusert foreldreveiledning (EFFV) er en av flere foreldrekurs der målet er å forebygge eller behandle barns psykiske lidelser. EFFV bygger på prinsipper fra emosjonsfokusert terapi, hvor kunnskap om emosjoner og viktigheten av å validere dem er i fokus for å understøtte barns emosjonelle utvikling. Målet med denne studien var å undersøke hva ved EFFV deltakere opplever som nyttig, ved hjelp av Interpretative Phenomenological Analysis. Særlig i Norge mangler studier på dette temaet. Fire foreldre ble intervjuet fire til seks uker etter å ha deltatt på EFFV. Resultatene indikerer at deltakerne hadde en generell positiv opplevelse av å delta på foreldrekurset. Trening på validering av emosjoner og gode unnskyldninger overfor barna ble trukket frem som spesielt viktige elementer fra kurset. Økt bevissthet i foreldrerollen og redusert skyldfølelse var andre nyttige opplevde effekter. Noen deltakere beskrev intense og meningsfulle opplevelser under ulike øvelser inkludert i EFFV. Deltakernes erfaringer av EFFV gir forslag til implikasjoner for fremtidige EFFV-kurs. Blant annet trekkes det frem at en foreldregruppe med likere problemstillinger kan øke nytten og relevansen av gruppen. Begrensninger i denne studien blir presentert i diskusjonsdelen.
dc.description.abstractEmotion Focused Skills Training (EFST) is one of several parent training programs where the aim is to prevent or treat children ́s mental disorders. EFST is based on the emotion focused therapy tradition which builds on knowledge about emotions and the importance of validating them to support children ́s emotional development. The aim of this study was to investigate the benefits experienced associated with participating in EFST through an interpretative phenomenological analysis. Especially in Norway, there is a lack of studies on this important topic. Four parents were interviewed four to six weeks after attending EFST. The results indicate that the subjects had a general positive experience of the training program. Some experienced benefits attending group training when other parents shared their relatable stories. Important features of the program which was described as useful was the training giving validation of emotion and apologies to their child. Some general effects were increased awareness in the parent role and a decreased feeling of guilt. Some subjects had intense and meaningful experiences during different exercises in the program. Based on the results of participant ́s experiences of EFST, this study gives implications to future EFST programs for parents. For example, it may increase the relevance and benefits of using a parenting group if the participants have more similar issues. Possible limitations of this study are presented in the discussion.
dc.language
dc.publisherNTNU
dc.titleHva ved foreldrekurset "Emosjonsfokusert foreldreveiledning" oppleves nyttig?
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel